Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry dla graczy | Clash of Cultures – zbuduj własną cywilizację

Clash of Cultures – zbuduj własną cywilizację
Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Popularność kolejnych odsłon cyklu gier komputerowych Sid Meier’s Civilization pokazuje, iż tematyka powstawania cywilizacji, ich rozwoju oraz rywalizacji od wielu lat jest wciąż interesująca.

Również w przypadku gier planszowych mamy do czynienia z wieloma grami typu 4X (eXplore (eksploracja), eXpand (ekspansja), eXploit (eksploatacja) i eXterminate (eksterminacja). W przypadku gier planszowych o teamatyce rozwoju własnej cywilizacji oprocz Sid Meier’s Civilization: Gra Planszowa i Cywilizacji: Poprzez wieki są również mniej znane a równie dobre (a nawet lepsze) gry z tego gatunku.

Dziś chciałbym Wam opowiedzieć o jednej z nich – Clash of Cultures, w którą rozegrałem około 10 rozgrywek.

Autorem gry jest Christian Marcussen twórca Kupców i Korsarzy. Tematyką tej strategicznej gry 4x jest prowadzenie i rozbudowa własnej cywilizacji od poczynając od małego pojedynczego osiedla a kończąc na kilku metropoliach. Osiąga się to przez zdobycie największej ilości punktów w ciągu 6 tur.

Informacje podstawowe

Cena około 320 zł

Liczba graczy: 2 – 4 osoby
Wiek: od 12 lat
Czas gry: ok. 240 minut

 

Wersja językowa

Clash of Cultures została pierwotnie wydana w angielskiej wersji językowej, jednak na serwisie BBG znajduje się kompletne polskie tłumaczenie zarówno wersji podstawowej jak też dodatku. (cześć zdjęć zawartych w tym tekście pochodzi z wersji spolszczonej).

 

Od osiedla do metropolii

Każdy z graczy zaczyna z osiedlem tworzącym centrum miasta oraz osadnikiem, który może założyć kolejne ośrodki.

Ciekawym elementem tej gry jest to, że rozbudowę miast widać również wizualnie, każde miasto składa się z centrum i 4 dzielnic, które złożone w jedno tworzą pewną całość wizualną.

W swojej turze gracz może wykonać do 3 akcji takich jak:

1) Ulepszanie

2) Założenie miasta

3) Aktywowanie miasta (budowa jednostek/zbiory/rozbudowa miasta)

4) Ruch jednostkami

5) Poprawa nastrojów społecznych

6) Wpływ kulturalny

Nie zamierzam w tym miejscu przepisywać instrukcji (dla chętnych polska wersja zasad znajduje się na BGG) skupię się jedynie na opisie ciekawszych akcji możliwych do wykonania.

Ulepszanie

W grze występuje karta 48 ulepszeń cywilizacji, podzielonych na 12 kategorii takich jak: inżynieria, duchowość, kultura itp.

Każdy z graczy startuje w takiej samej sytuacji i sam kształtuje kierunek rozwoju swojej cywilizacji. Poszczególne ulepszenia tworzą pewne kombinacje wzajemnie się wzmacniające jak szlaki handlowe i waluta, czy swobody obywatelskie i podatki. Podział technologii na 12 różnych kategorii pozwala odczuć jak rozwój danej dziedziny wpływa na cywilizacje.

Ulepszenia układają się w pewną klimatyczną całość, oto kilka przykładów:
– irygacja zwiększa zasoby jedzenia z suchych terenów
– kanalizacja chroni przed plagami i epidemiami
– „mity” w rozwinięciu religijnym poprawiają nastrój mieszkańców w przypadku jakiejś katastrofy (mieszkańcy tłumaczą to za pomocą mitów)
– głosowanie poprawia nastrój obywateli
– osadnicy oraz statki spełniają różne role w zależności od rozwinięć – po wynalezieniu traktów handlowych zamieniają się w kupców.

Ustroje polityczne

W interesujący sposób rozwiązano w Clash of Cultures kwestie ustrojów politycznych, ukierunkowują one w pewnym stopniu rozwój twojej cywilizacji.  Teokracja broni przed obcym wpływem kulturalnym jednocześnie zwiększając własne wpływy kulturowe. Demokracja wspiera wolny rynek i zbieranie zasobów. Autokracja zaś z nacjonalizmem i władzą absolutną służy budowaniu potęgi militarnej. W trakcie gry twoja cywilizacja może oczywiście przechodzić z jednej formy ustroju w inną, wiążę się to z pewnymi kosztami, ale czasem jest niezbędne.

Chleba i igrzysk

O tym jak ważne jest zadowolenie obywateli przekonało się wielu władców w historii. Także w Clash of Cultures oddano hasło „chleba i igrzysk”. Zadowoleni obywatele lepiej pracują zbierając więcej zasobów dla władcy imperium, niezadowoleni będą wręcz sabotować produkcje. Chcąc uszczęśliwić obywateli trzeba do tego celu wykorzystać specjalny zasób „nastrój” zyskiwany m.in. dzięki takim ulepszeniom jak kanalizacja, cyrk i sport, teatr i muzyka czy mity.

Wpływ kulturalny

Starcie cywilizacji to nie tylko rywalizacja militarna (o czym za chwilę) – to też rywalizacja kulturowa: jeśli poziom kultury twojej cywilizacji jest odpowiednio dominujący możesz próbować przejąć miasto przeciwnika dzielnica po dzielnicy. Nie jest to proste, a wynik niepewny (rzut k6+modyfikatory), zawsze jednak mniej ryzykowne niż bezpośrednia konfrontacja. Gorzej, jeśli przeciwnik opracował fanatyzm religijny i teokracje, wtedy trudniej taką nację zdominować kulturalnie.

Wojna

Czasem konflikt jest nieunikniony – zwłaszcza, że poszczególne miasta nie mogą stać zbyt blisko siebie. Carl von Clausewitz  mawiał, iż „wojna jest jedynie kontynuacją polityki innymi środkami”, co oddano również w Clash of Cultures.

Bitwy są proste. Polegają na rzucie jedną k6 za każdą jednostkę, podzieleniu wyniku przez 5 oraz użyciu modyfikatorów z karty akcji (jeśli masz technologie) – liczba trafień to ilość strat zadanych wrogowi.

Karty akcji

W trakcie gry zdobywamy specjalne karty akcji, które możemy zagrać na dwa sposoby jako pomoc w swojej turze lub jako kartę taktyki w walce. Kart jest ograniczona ilość, więc to bardziej pewien twist, ale dają dodatkowe ciekawe możliwości zaskakiwania przeciwników.

Wydarzenia

Elementem zwiększającym regrywalność są wydarzenia losowe. Dają one dodatkowe opcje jak narodziny wielkiego admirała lub wielkiego dyplomaty. Czasem jednak są niekorzystne dla graczy, co spowalnia rozwój ich imperiów. Na szczęście można się przed nimi zabezpieczyć kupując określone technologie lub grając z oficjalnym wariantem, w którym negatywne wydarzenia mają ograniczony wpływ na rozgrywkę.

Jak zapisać się w historii?

W grze występują różne drogi do zwycięstwa, które wzajemnie się uzupełniają. Punkty sławy cywilizacji zyskujemy na wiele sposobów m.in za wybudowane budynki oraz cuda, wynalezione odkrycia, spełnione tajne cele oraz czasem w efekcie wydarzeń losowych (które wymagają np. poświęcenia 1 miasta). Mechanika tajnych celów jest o tyle ciekawa, iż każda karta ma 2 możliwości spełnienia celu: militarną i pokojową. Powoduje to niepewność w kwestii prawdziwych planów przeciwników.

Clash of Cultures – Civilizations dodatek który musisz mieć

Największą wadą podstawowej wersji gry jest istnienie dodatku Civilizations, który sprawia, że gra mocno zyskuje. W wersji podstawowej każda Cywilizacja może rozwijać się w ten sam sposób, więc nic nie stoi na przeszkodzie, by – zamiast kombinować – kopiować pomysły przeciwników. W walce mamy tylko 1 typ jednostek, przez co nie jest ona szczególnie rozbudowana.

Dodatek naprawia te kwestie, dodaje unikalne mini drzewka rozwoju technologicznego dla 14 frakcji, liderów, 3 nowe typy budynków oraz 2 typy jednostek wojskowych: konnicę i słonie bojowe.  Przy limicie 4 jednostek jakie mogą być w 1 armii, te 3 typy jednostek pozwalają na pewne kombinowanie, gdyż zarówno konnica (większy atak za każdy oddział piechoty) jak i słonie bojowe (negacja obrażeń) dają pewne bonusy na polu bitwy.

Liderzy są o tyle ciekawi, iż zwiększają ilość decyzji jakie trzeba podjąć w trakcie gry (jest ich 3 i tylko jeden może być aktywny, każdy daje inne bonusy). W zasadzie dodatek ten wnosi tyle, że gra się jak w zupełnie nową dużo lepszą grę.

Dostępność dodatku

Pewnym problemem w przypadku Clash of Cultures jest dostępność tej gry na rynku. Wersja podstawowa co prawda jest w kilku sklepach  w cenie ponad 300 zł. Jednak dużo trudniej znaleźć dodatek. W chwili obecnej w zasadzie są tylko 2 opcje:

1) kupno dodatku we francuskiej wersji językowej oraz użycie kompletnego polskiego tłumaczenia ze strony BGG.

2) wydrukowanie kompletnego polskiego tłumaczenia ze strony BGG wraz z zestawem modeli figurek sprzedawanym oddzielnie.  Przy wyborze tej opcji przydatny może być temat z forum gry planszowe.

 

Podsumowanie

W Clash of Cultures można naprawdę poczuć się jak władca rozwijający swoją cywilizacje. Bogactwo możliwości związane z 48 technologiami i ich wzajemnymi wpływami sprawia, iż każda rozgrywka jest wyzwaniem. Jeśli szukasz gry 4X i lubisz kombinowanie i rozbudowę/rozwój to to jest gra, nad którą powinieneś się zastanowić. Jedną z ciekawszych rzeczy jest mechanika ukrytych celów do spełnienia. Daje pewną dozę niepewności co do poczynań przeciwników.

Jak każdy tytuł nie jest to pozycja idealna, występując pewne problemy, których nie rozwiązano ani w zasadach opcjonalnych ani w dodatku:

1) jakość figurek jednostek jest dość kiepska

2) gra na 2 osoby ma dużo mniej interakcji (dłużej trwa dotarcie do przeciwnika)

3) w niektórych ułożeniach planszy brak możliwości przyśpieszenia podróży przez statki, co sprawia, iż interakcja pojawia się dopiero pod koniec rozgrywki.

4) z uwagi na ilość dostępnych dróg do wygranej i drzewko technologiczne tytuł najlepiej sprawdza się w grupie osób regularnie grającej.

Mimo wszystko oceniam Clash of Cultures jako świetną lepszą alternatywę dla Sid Meier Civilizarions i polecam każdemu, kto zawsze marzył o zbudowaniu własnej cywilizacji.

Trochę o mnie: w grach lubię klimat, losowość (o ile jest uzasadniona i pewnym stopniu kontrolowana) mi nie przeszkadza. Gatunek 4X należy do moich ulubionych, inne tytuły jakie znam to m.in. Twilight Imperium, Burning Suns, Eclipse, Omega Centauri, Exodus Proxima Centuauri, Sid Meirer Ciwilizations.

Porównanie z Sid Meier Civilizations

Jako fan gier 4X dobrze znam Sid Meirer Civilizations jednak mając wybór z reguły wybiorę Clash of Cultures.

Wpływa na to kilka kwestii:

  1. Wykonanie Clash of Cultures (z dodatkiem)


Sid Meier Cywilizations gra planszowa

Jak widać, plansza Clasha jest dużo bardziej trójwymiarowa a miasta rozrastają się nie tylko w 2d. Różnice widać zwłaszcza po dodaniu dodatków, gdzie różne typy jednostek w Clashu wprost zapełniają planszę zaś u Sida Meira wciąż mamy tylko ascetyczne flagi.

  1. Skala

Ciwilizacja pozwala na zbudowanie jedynie 3 miast, co trochę w mniejszym stopniu oddaje  poczucie kontroli nad rozrastająca się cywilizacją niż dwukrotnie taka ilość miast w Clashu.

  1. Technologie

Clash of Cultures koncentruje się jedynie na 1 epoce (starożytność) zaś tytuł Sid Meira daje nam dostęp do różnych wynalazków z różnych epok. W Civilizations technologie są rozbite na różne ery  nie da się szybko rozwinąć danej dziedziny (np. ruchu) w konkretnym kierunku. W Clashu drogi technologie są bardziej kierunkowe i można dość szybko np. z cywilizacji bez floty strać się potęgą morską.

  1. Drogi do wygranej

Cywilizacja ma 4 główne drogi do wygranej: militarna, kulturalna, ekonomiczna i technologiczna, o ile w pewnym stopniu się one przenikają, o tyle trudno by np. z kultury nagle spróbować podbojów militarnych. Clash pozwala tutaj na większe dostosowanie strategii do aktualnych potrzeb i bardziej elastyczną zmianę drogi do zwycięstwa.

  1. Zasady oderwane od reszty

Cywilizacja Sida Meira składa się z wielu małych zasad, z których każda jest często oderwana od innej. Technologie buduje się w jakąś piramidkę, armię ma się w kartach niezwiązanych z figurką jaką się chodzi po planszy. Końcówka gry często wygląda tak gracz X musi zrobić Y inaczej wygra Z.

  1. Kierunkowość cywilizacji

Cywilizacje w tytule SMC są bardzo sprofilowane ich zdolność często wymusza granie określoną taktyką do zwycięstwa.

 



Grę Clash of Cultures kupisz w sklepie


 

Złożoność gry (8/10):

Oprawa wizualna (7/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings