Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Mocarstwa – podbij XVIII-wieczną Europę

Mocarstwa – podbij XVIII-wieczną Europę
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

MOCARSTWA to gra strategiczno-losowa, której akcja rozgrywa się w XVIII wieku w Europie. Próbuje wprowadzić nas w realia polityczno-gospodarcze tamtego okresu, pozwalając wcielić się we władcę jednego z dziewięciu mocarstw: Polski, Francji, Hiszpanii, Anglii, Niemiec, Szwecji, Węgier, Imperium Osmańskiego lub Rosji. Jako władca absolutny, gracz może dowodzić armią, rozwijać swoje mocarstwo gospodarczo oraz prowadzić negocjacje polityczne z pozostałymi graczami. Celem jest zdobycie kontroli nad większością Europy.

Niedawno udało mi się przedpremierowo zagrać w Mocarstwa – grę strategiczną o próbie dominacji XVIII-wiecznej Europy.

Rozgrywka

Plansza jest podzielona na 9 państw, zaś celem rozgrywki jest podporządkowanie ich panowaniu swojej nacji. Tura gry jest podzielona na 6 części, każda z nich to 2 fazy wojny oraz ministerstwa.

Sztab na wojnie

Zwycięstwo w grze wymaga zajęcia terytoriów 3 mocarstw przez zdobycie ich stolic oraz neutralizacji wszystkich oddziałów wroga (mocarstwa nienależące do graczy są chronione przez oddziały neutralne). Sercem gry jest wojna, lecz prowadzona na poziomie sztabowym. Gracz w Mocarstwach wciela się we władcę, który wyznacza jedynie kierunki natarcia wojsk i cele do zdobycia, nie mając jednak dużego wpływu na sukces na polu bitwy. Decyzje dotyczą wiec jedynie warstwy strategicznej, nie zaś taktycznej. W swojej turze gracz może poruszyć każdy swój odział o jeden obszar (2 w przypadku kawalerii) lub zaatakować siły przeciwnika znajdujące się na sąsiadującym obszarze.

Wojna

Sam przebieg walk jest bardzo uproszczony i opiera się jedynie na przeciwstawnych rzutach dwiema kostkami k6 (+modyfikatory za typ jednostki). Jeśli atakujący uzyska wyższy wynik, to niszczy obrońcę; jeśli to się nie uda, atak nie odnosi skutku. Walka nie jest tu jednoczesna, atak następuje jedynie w rundzie graczy (lub oddziałów neutralnych). Warto tutaj wskazać, iż choć w walce jednostki różnią się tylko bonusami bądź ilością kości, to jednak mają też specjalne zdolności, takie jak możliwość ataku na sąsiednie pole bez ruchu (armaty) lub podwójny ruch kawalerii.

Z wizytą w ministerstwie

Po fazie ruchu mamy fazę odpowiedniego ministerstwa, w której zdobywamy surowce lub tworzymy nowe jednostki. Przykładowo, w fazie rolnictwa zbieramy plony i drewno z kontrolowanych farm i tartaków, zaś w fazie finansów płacimy żołd żołnierzom.

Efektywność ministerstwa w danej rundzie zależy od jego pracowników, a ich wydajność zaś ustalamy przez rzut kością władzy. W efekcie w jednej rundzie miasta będą produkować podwójnie w innej pięciokrotnie.

Ponieważ ministerstwa są ściśle przypisane do danej rundy, wymusza to dość schematyczne planowanie zabezpieczenia zasobów. W fazie pierwszej przejmujemy farmy i tartaki by mieć większy dochód, w fazie drugiej kopalnie zaś w trzeciej miasta.  W fazach 4 do 6 możemy wszystkie swoje siły wysłać na front, gdyż kontrola nad źródłami zasobów nie jest już potrzebna.

Wieści z kraju i ze świata

Niektóre wyniki rzutu kością władzy uruchamiają dodatkowo wydarzenia losowe zawarte w taliach krajowej i europejskiej. Z reguły dają one dodatkowe surowce lub inne możliwości jak okazyjne kupno najemników.

Giełda

Jeśli twoje imperium popadło w problemy finansowe, możesz próbować grać na giełdzie, sprzedając akcje, gdy są najdroższe i kupując, gdy tanieją. Kurs akcji ustalamy rzutem kością.

Okręty

Tym co dodaje sytuacji na planszy trochę dynamiki są okręty, pozwalające szybciej przerzucać piechotę w niektóre newralgiczne miejsca konfliktu.  Mechanika okrętów jest ciekawa, gdyż każda akcja z nimi związana wymaga załogi. Niestety okrętami nie da się przerzucać ani konnicy ani armat, a sama piechota i gwardia jest mniej skuteczna. Wojna na morzu jest też ryzykowna z uwagi na dużą losowość ostrzału.

Scenariusze

Finalna gra ma zawierać pewne scenariusze do odegrania (jak atak na fort), w których gracze skupią się jedynie na aspekcie strategicznym poruszania wojskami z pominięciem ekonomii.

Aplikacja

Z uwagi na konieczność wykonywania bardzo wielu różnych obliczeń w czasie gry (żołd, jedzenie, koszty jednostek) twórcy stworzyli aplikacje przyśpieszającą wyliczanie dochodów z handlu surowcami.

Pierwsze wrażenia

Gra na pewno jest prosta do wyjaśnienia, zaś czas oczekiwania na swoją kolej się nie dłuży. Wykonanie niektórych elementów może się podobać zwłaszcza, że twórcy zadbali o drobiazgi jak wizerunki władców na banknotach itp.

Figurki mi nie przypadły do gustu, ale to kwestia ocenna, ja wolę bardziej realistyczne modele.

Mechanika walki przypomina mi grę Ryzyko, choć tutaj większe znaczenie ma odpowiednie miejsce ataku. Aktualne rozwiązanie sprawia, iż decydujemy jedynie czym i gdzie zaatakować, zaś kontrola nad bitwą ogranicza się do decydowania o ilości kości jakimi zaatakujemy.

Dla wielu osób problemem może być bardzo wysoki poziom losowości w tej grze, związany nie tylko z walką, ale też mechaniką zdobywania przychodów. Z tego powodu odradzałbym ją wszystkim euro graczom.

Nie jestem targetem

Zanim przejdę do wrażeń, trochę o tym jakie gry lubię. Gram w gry planszowe od kilka lat i w tym czasie wyrobiłem sobie pewien gust,  preferuje  z reguły złożone tytuły jak Burning Suns, Zakazane Gwiazdy czy Star Wars Rebelia. Gry rozbudowane z różnymi mechanikami i wieloma decyzjami. Na chwilę obecną Mocarstwa najbardziej przypominają mi Ryzyko, do którego ktoś dodał bardzo losową ekonomię i dużo (żmudnego) liczenia. Z tego powodu nie jest to tytuł w moim guście. Z drugiej strony, jak już wspomniałem, z mojego punktu widzenia mniej złożone tytuły takie jak Talizman, Osadnicy z Catanu, czy chociażby wspomniane już kilkukrotnie Ryzyko nie mają wiele do zaoferowania, a mimo to wiele osób ceni sobie te tytuły i dobrze się przy nich bawi.

Co dałoby się zrobić lepiej

Grając w Mocarstwa co chwila myślałem o innych tytułach jakie znam i ciekawszych rozwiązaniach, które zastosowane w tej grze mogłyby ją usprawnić i zwiększyć jej potencjał.

Po pierwsze walka: można zmniejszyć jej losowość, ograniczając kostki i zwiększając role modyfikatorów przypisanych do poszczególnych typów jednostek.

Po drugie zdolności specjalne jednostek: dają one pewne opcje strategiczne (np. szybka lecz droga kawaleria), dzięki rozbudowie tej kwestii aspekt sztabowy zyskałby trochę głębi.

Losowość ekonomii można ograniczyć tak, by kostka wpływała tylko na dostępność wydarzeń losowych, a nie na inne aspekty dochodów.

Największy problem jest z tą nieszczęsną matematyką, tutaj rozwiązaniem byłoby albo znaczne uproszczenie fazy utrzymania i budowy, albo rozbudowanie aplikacji wspomagającej liczenie różnych aspektów gry.

Czy wtedy Mocarstwa stałyby się dobrą grą? Na pewno trochę by zyskały, choć nadal byłaby to w zasadzie pewna alternatywa dla fanów Ryzyka. Niestety Mocarstwa w z tego co widziałem na chwilę obecną w prototypie dla fanów nowoczesnych gier planszowych nie oferują nic nowego. Należy jednak pamiętać iż to wciąż prototyp, w którym sporo może jeszcze ulec zmianie.

4 komentarze

  1. Vester

    Karta 'Zły doradca’ kojarzy mi się z Monopolem. :)

    A tak w ogóle, projekt mocno trąci myszką… Obawiam się wtopy finansowej wydawcy.

    • Avatar

      A dlaczego obawiasz się wtopy finansowej? Dokładasz się do ich projektu? Chcą drukować jakieś gówno, to niech sobie drukują. Niestety problem w tym, że próbują to zrobić za pieniądze innych. Ale z drugiej strony, czemu mamy sie tym przejmować?

  2. Avatar

    W Ryzyko ludzie graja jednak:)Gre troche doszlifowac i nie bedzie tragedii.

    • Avatar

      Ale kolejną wariację ryzko to można za 20 zł kupić. A tutaj za ponad 300 masz grę z mechaniką sprzed 30 lat. Naprawdę można te kase lepiej wydać.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings