Home | Krótko o grach - topki, zestawienia, podsumowania | Cotygodnik | Cotygodnik Redakcyjny GF nr 39/17, czyli ten, w którym piszemy dużo o wieżach

Cotygodnik Redakcyjny GF nr 39/17, czyli ten, w którym piszemy dużo o wieżach
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Rocy7

Niejednokrotnie jest tak, iż recenzent dostaje do ręki końcowy produkt w przypadku, którego może jedynie ocenić czy powstał dobry interesujący tytuł. Od jakiegoś czasu jednak dzięki dynamicznemu rozwojowi portali pozwalających na wspieranie społecznościowe mamy do czynienia też z innymi trendami – wpływem recenzentów na gry.

Prawie miesiąc temu rzuciłem okiem na Mocarstwa  – strategię w klimatach XIII wiecznej europy. W moim tekście nie szczędziłem uwag krytycznych oraz kilku sugestii w kwestii ulepszeń rozgrywki.

Jak wynika z oświadczenia autorów gry wzieli oni sobie do serca cześć uwagi recenzentów i pracują na poprawieniem mechaniki. Zmiany jakie twórcy zamierzają wprowadzić dotyczą m.in.:

  1. usprawnienia zliczania zasobów
  2. zmiany poziomów otrzymywanych zasobów z miast i stolic (ograniczenie losowości ekonomii)
  3. całkowitej eliminacja Giełdy (ograniczenie losowości ekonomii).

Losowość w samych walkach, co prawda ma pozostać bez zmian, ale takie prawo twórcy może bronić swoich zasad zaś efekt ocenia jak zwykle gracze. Cieszy mnie bardzo, iż m.in. to dzięki moim sugestiom powstanie lepsza ciekawsza gra planszowa.

Sam projekt Mocarstw możecie zaś obejrzeć na platformie crowfundingowej Wspieram.to.

Pingwin

wieża – fot. BGG

Amerigo. Jak zwykle u Stefana Felda – dużo różnych akcji przekładających się w ostatecznym rozrachunku na punkty zwycięstwa i bardzo krótka kołderka. Rozgrywamy pięć rund, w trakcie których będziemy wykonywać akcje siedmiokrotnie – siedem razy będziemy wrzucać kosteczki poszczególnych akcji do wieży i patrzeć co nam wypadnie. A wypadną niemal na pewno kosteczki, które wrzuciliśmy – choć już niekoniecznie w takiej samej liczbie – plus zazwyczaj jakieś pojedyncze kostki innych akcji, które zostały w środku z poprzednich rzutów. Dzięki temu elementowi dostajemy pewną dozę niepewności co do liczby i rodzajów możliwych akcji do wykonania – ale nie czystej losowości! Bo ile kostek jest na planszy każdy widzi, ile kostek jest środku każdy sobie może policzyć i kłania się państwu taki miły dział matematyki zwany kombinatoryką :)

Sałatka punktowa przedstawia się następująco: PZ-ty dostajemy za zasiedlanie nowych terenów (i po to nam akcja pływania), za zdobywanie surowców i za zamykanie wysp, czyli wypełnienie jej kafelkami (tu potrzebne jest zarówno czerwone planowanie jak i zielone budowanie), za sklepy – ale tylko pod warunkiem, że mamy odpowiadające im surowce (żółta akcja handlu), pomagają nam w tym żetonu rozwoju technologicznego (akcja brązowa), które czasem przekładają się na extra punkty a czasem dają dodatkowe akcje czy inne bonusy, stracić zaś punkty możemy wtedy, gdy nie dozbroimy się odpowiednio mocno (czarna akcja) i podczas ataku piratów pod koniec rundy zostaniemy przyłapani z ręką … (gdzie nie trzeba) . Do tego należy doliczyć pozycję na torze rozwoju i torze kolejności (akcja biała0, która też przekłada się na PZ-ty. Dróg do zwycięstwa jest dużo, optymalizacji dużo, czasu gry również niemało – w cztery osoby zeszło nam się coś koło 3 godzin. Ale było warto! To jedna z ciekawszych gier imć pana Felda.

Daria Chibner

W minionym tygodniu było jak w parafrazie piosenki – czasem radośnie, a czasem smutno.

Torres

Gra legenda ostatniego Zgranego Wawra. Czwórka wspaniały mozolnie budowała swoje zamki, kiedy ja spokojnie rozegrałam partię w Scythe, zrobiłam sobie kawkę, poczekałam, pochodziłam itd. Muszę przyznać, że przewidywany, po tej obserwowanej partii, czas rozgrywki trochę mnie przeraził, ale do odważnych świat należy! I całe szczęście. W tym tytule znajdziemy mnóstwo kombinowania, wiele strategicznych decyzji, prostotę zasad, która przekłada się na mnogość decyzji do podjęcia i nie wspominając już o pięknych plastikowych komponentach. Nie oszukujmy się – jest ona podatna na downtime, choć im więcej gramy, tym sprawniej idą nam kolejne partie. Kłopotów ze skalowaniem również nie uświadczyłam. Jak na razie udało mi się zagrać kilka obfitujących w punkty (tor wokół planszy będziemy przeskakiwać często i gęsto) rozgrywek, ale jeszcze zobaczymy, czy wypełnianie królewskich rozkazów nie okaże się na dłuższą metę zbyt nużące. Recenzja już nabiera rumieńców…

Viticulture

Piękne klimatyczne euro? Nadzieje zostały rozbudzone. I przynajmniej w tym aspekcie nie zostały rozwiane. Klimat naprawdę wylewa się z każdej strony. Nikt z nas nie mówił o stawianiu pionków, lecz wypowiadał się o sadzeniu winorośli lub robieniu wina. Mechanika jest interesująca. W zależności od pory roku mamy dostęp do pewnych akcji. Jeśli zmarnujemy wszystkich robotników w lecie np. na uprawę lub obsługiwanie gości, to podczaszimy nie będziemy mieli nikogo do robienia wina. Rozgrywka jest trudna, ponieważ wypełnianie danych zamówień nie należy do najprostszych zadań. Niestety, bardzo doskwierała mi tutaj losowość generowana przez mnóstwo kart. Dociągamy i winorośle, i karty specjalne, i zamówienia, i gości. Ciągle musimy myśleć taktycznie dostosowując sposób gry do otrzymanych kart. Jednakże nie jest to łatwe pod koniec gry, kiedy zdecydowaliśmy się na określone uprawy i rodzaje wina. Zwycięstwo często przypadało w udziale temu, kto wylosował odpowiednio punktującą kartę. A taka sytuacja w euronie powinna mieć miejsca. Jeszcze trochę zagram, ale już mniej radośnie.

Diamenty

A tutaj mamy ciekawy przykład gry, która kompletnie mi się nie spodobała, ale za to wywołuje szeroki uśmiech u wszystkich moich znajomych. Banalne zasady, elementarna mechanika push your luck, a to wszystko opakowane w klimat Indiany Jonesa. Dla mnie było zdecydowanie za prosto. Przydałoby się więcej różnorodnych pułapek lub coś bardziej zaskakującego niż strach przed wyłożeniem drugiej takiej samej karty przeszkody. Niemniej jednak reszta uczestników bawiła się przepysznie, a lubią poważne tytuły, które przepalają zwoje w mózgu. Było sporo emocji, dużo łez zawodu oraz radości ze zwycięstwa. Wydawniczo wszystko stoi na najwyższym poziomie. Obawiam się tylko o regrywalność – czy tak niewiele wystarczy do wielokrotnych partii? Osąd nie został jeszcze wydany, choć potencjał dla mniej zaawansowanych graczy został dostrzeżony.

2 komentarze

  1. Avatar

    Do Viticulture warto dokupić dodatek Toskania, który jeszcze bardziej rozwija możliwości gry. Choć i bez niego w Viticulture gra się dobrze a gra dostarcza wielu godzin dobrej zabawy. U nas to jeden z bardziej popularnych tytułów, który często ląduje na stole.

    • Daria Chibner

      Mało partii za mną, ale nadal doskwiera mi losowość. Taki misz-masz mocnej strategii z losowym dociągiem celów, win, klientów pozostaje dla mnie niestrawny. Nie wiadomo, co nam przyjdzie do ręki, a przez to nie wiemy jak pokierować naszymi wyborami. Taktyka zaczyna psuć możliwości wypracowania odpowiedniej strategii. Z jednej strony dobry dociąg kart wymusza na nas powtarzalność ruchów, podczas gdy z drugiej strony kiepska ręka powoduje stratę akcji – nikt przecież nagle nie przebuduje swojej winnicy na szybko, bo dobrał takie a nie inne zamówienie. Mimo wszystko daję jeszcze szansę ze względu na klimat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings