Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Piraci 7 Mórz – Puszka Pandory, czy skrzynia pełna skarbów?

Piraci 7 Mórz – Puszka Pandory, czy skrzynia pełna skarbów? [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Ahoj, szczury lądowe! Dziś zakosztujemy pirackiego życia, będziemy łupić kupieckie konwoje, sprzedawać zdobyte towary, a wszystko to po to, by nasze skrzynie były pełne brzęczących monet. Strzeżcie się jednak równie pięknych, co zdradzieckich syren i ogromnego krakena – postrachu wszystkich mórz.

Piraci 7 Mórz, to gra planszowa przeznaczona dla 2-4 graczy w wieku powyżej 9 lat. Na pudełku podany został również czas 60 minut, który mniej więcej zgadza się przy partiach 2 osobowych, jednak przy większej liczbie graczy potrafi się wydłużyć.

Tym razem zaserwowano nam naprawdę ciekawe rozwiązanie jeśli chodzi o opakowanie. Nie mamy tu do czynienia ze zwykłym, kartonowym pudełkiem. Wszystkie komponenty mieszczą się w metalowej puszcze, która po rozłożeniu staje się częścią gry – wieko po włożeniu maty z rysunkiem morza i wysp służy jako tacka do rzucania kośćmi, spód zaś staje się torem punktacji i miejscem do przechowywania żetonów. W środku znajdziemy wszystko, co będzie nam potrzebne do wcielenia się w żądnych skarbów piratów: drewniane znaczniki, planszę przygód, malutkie kostki służące za statki, zestawy 7 kart postaci dla każdego z graczy, karty przygód oraz łupów, przeróżne żetony oraz linijkę pomagającą w rozstrzyganiu morskich bitew. Wszystkie elementy są dobrej jakości, tektura na żetonach jest gruba, a karty sztywne i pokryte lnianą teksturą. Całość okraszona jest kolorową, nieco kreskówkową, cieszącą oko grafiką, która sprawia, że gra wygląda zachęcająco zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.

 

No dobrze, wiemy już, że gra jest pięknie wykonana, ale o co w tym wszystkim właściwie chodzi? Otóż, każdy z graczy dostaje zestaw 7 kart postaci, przy czym każda z nich ma przypisaną do siebie inną akcję. Dostępne są:

  • Cieśla okrętowy – pozwala zakupić statki za skarby (punkty zwycięstwa) w przeliczniku 1:1.
  • Gubernator – dostajemy list kaperski i przechodzimy na usługi wybranego przez nas (z dostępnych) państwa. Otrzymujemy wszystkie swoje rezerwowe statki za darmo, ale dostajemy również żeton czaszki (-3 punkty na koniec gry). Od tej pory za każdym razem kiedy przyłączymy się do ataku na konwój państwa, któremu służymy, będziemy otrzymywać kolejne minusowe punkty.
  • Kapitan – atakujemy konwój, aby zagrać tę kartę musimy wśród swoich kart przygody posiadać kartę konwoju.
  • Wyspiarka – pozwala zmienić port, a co za tym idzie ceny na rynku. Aby zagrać tę kartę musimy wśród kart przygody posiadać kartę portu.
  • Szaman – rzucamy klątwę, aby to zrobić wśród swoich kart przygody musimy posiadać kartę klątwy. Klątwa działa na wszystkich graczy, łącznie z rzucającym.
  • Kupiec – sprzedajemy towary po cenach aktualnego portu. Niektóre towary mają większą wartość jeśli sprzedamy je w liczbie co najmniej 3 sztuk.
  • Kartograf – pozwala na dobranie karty przygody.

Gracze jednocześnie wybierają jedną z dostępnych na ręku kart postaci (tym samym wybierając akcje, którą chcą wykonać w danej rundzie) i kładą ją zakrytą przed sobą. Następnie pierwszy gracz wywołuje w ustalonej kolejności karty. Gdy któryś z graczy usłyszy nazwę swojej karty, odsłania ją, a następnie wykonuje akcję. Jest jeden haczyk. Każda z kart ma dodatkową nagrodę, którą otrzymuje się, jeśli jest jedyną osobą, która jej użyła w danej rundzie. Ponad to, jeśli dodatkowo jest się pierwszym graczem, bonus jest podwójny. Taka mechanika daje spore pole do kombinowania i szacowania, które z kart opłaca się zagrać. Może jesteśmy pewni ruchu naszego przeciwnika i chcemy mu zablokować bonus? A może to nam zależy na dodatkowym darmowym statku, czy karcie przygody i właśnie wyczuliśmy odpowiedni moment? Planowanie jest o tyle łatwiejsze, że widzimy co wcześniej zagrali inni gracze. Tym bardziej, że użyte karty nie wracają do ręki, póki nie zostanie zagrana jedna z kart oznaczona odpowiednim symbolem.  Mniej więcej orientujemy się jakie karty zostały przeciwnikom na ręce i widzimy, co mogą chcieć uzyskać.

Niektóre z kart dają nam również możliwość wykorzystania zdobytych wcześniej żetonów yin-yang poprzez odprawienie rytuału. W zamian za to możemy sprawić, że część z naszych statków stanie się niezatapialna, albo będą miały powiększoną ładownię. Dzięki rytuałom możemy również uzyskać lepsze ceny na zrabowane przez nas towary. Jest to dość ciekawa mechanika, które sprawia, że identyczna, startowa pozycja wszystkich graczy, ulega z czasem zróżnicowaniu. Co więcej żetony yin-yang uzyskujemy głównie wtedy, gdy nasze statki zostają zatopione. Jest więc to jakiś sposób na wsparcie graczy, którym idzie trochę gorzej niż pozostałym. Podobnym zabiegiem mającym zastopowanie efektu kuli śnieżnej jest oddawanie jednego statku co 10 skarbów.

Najfajniejszą i najbardziej angażującą wszystkich graczy częścią gry są ataki na konwoje, czyli nic innego jak rzucanie kostek i porównywanie wyników kości graczy i kości konwoju oraz sprawdzanie odległości między nimi. W ten sposób stwierdzamy, który statek wyszedł zwycięsko z potyczki, a który poszedł na dno. Najpierw biją się statki (kości), które są najbliżej siebie, ten który ma większą liczbę oczek wygrywa. Jeśli jest remis, oba statki zostają zatopione. Myślałam, że sprawdzanie odległości będzie bardziej nużące, będzie się dłużyło, na szczęście tak nie jest. Okazuje się, że w większości przypadków da się wszystko ocenić gołym okiem, a w tych kilku, w których od razu nie widać, które statki są bliżej siebie posłuży nam dołączona do gry linijka, stanowiąca również małą przypominajką kolejności wywoływania kart. Co do potyczek mam tylko jedno zastrzeżenie, mianowicie brakuje mi elementu interakcji. Piraci 7 Mórz nie przewidują bezpośredniej walki pomiędzy graczami. Ewidentnie jesteśmy miłymi morskimi rozbójnikami, którzy pozwalają przyłączyć się innym do naszej walki i zgarnąć część zdobytych łupów (albo wszystkie łupy, jeśli nasze statki zostaną zatopione, mimo że to my użyliśmy karty konwoju). Ot, dla mnie taka mała nielogiczność.

Pozostał jeszcze jeden, bardzo ważny mechanizm, o którym należałoby wspomnieć – żetony czaszek. Każdy taki żeton na koniec gry daje nam minus 3 punkty. Dostajemy je za każdym razem gdy popełnimy błąd, czyli przeważnie zagramy kartę akcji i nie jesteśmy w stanie wykonać jej z jakiegoś powodu. Ponad to, jeden żeton czaszki otrzymujemy po zagraniu karty Gubernatora oraz za każdym razem kiedy zaatakujemy konwój należący do państwa, od którego otrzymaliśmy list kaperski. Problem z tymi żetonami polega na tym, że minus trzy punkty to naprawdę znacząca ilość. O ile rozumiem, że gra każe nasze błędy (choć według mnie zbyt surowo), to karanie za przypadek wydaje mi się dosyć mocno niesprawiedliwe – wystarczy, że zdecydowaliśmy się wstąpić na usługi jakiegoś państwa, a nasi przeciwnicy mają karty konwojów, które z niego pochodzą. Każdy atak to -3 punkty, w czteroosobowej grze może się zdarzyć, że w jednej rundzie dostaniemy aż 9 ujemnych punktów, a to naprawdę boli. Istnieje nawet duża szansa, że inni gracze wcale nie będą grać złośliwie, po prostu będą to jedyne karty konwoju jakie mają na ręce. Przez taką ewentualność nikt przy zdrowych zmysłach nie zagra karty Gubernatora w początkowej fazie gry, wszyscy będą obserwować i liczyć jakie karty konwoju już zostały zagrane i dopiero w późniejszym czasie ewentualnie odważą się przejść na usługi jakiegoś państwa. Karta Gubernatora przez lwią część gry będzie niewykorzystana.

Zasiadając do gry w Piratów 7 Mórz musimy pamiętać o jednym – jest to gra niezwykle losowa. Rzuty kośćmi, dobieranie kart przygód i towarów w ciemno, wszystko to sprawia, że momentami czujemy się nieco jakbyśmy mieli znikomy wpływ na rozgrywkę. Zwłaszcza jeśli nie trafią nam się przez dłuższy czas karty konwoju. Gra zmusza nas wtedy niejako do zagrywania portów i klątw, które nie w każdej sytuacji są sensownym posunięciem.

Piraci 7 Mórz dzięki sympatycznej oprawie graficznej naprawdę dobrze dopasowanej do interesującego tematu, sporej losowości i dość łatwym do przyswojenia zasadom wydają się być przede wszystkim grą rodzinną. Jednak odnoszę wrażenie, że mnogość wyborów, oznaczeń i możliwości planowania niektórych posunięć, sprawia że gra ma dość wysoki próg wejścia i bez dobrego tłumaczenia może dziecko nieco zniechęcać. Jeśli jednak nasze pociechy są zafascynowane piratami, to z pomocą rodziców powinny przebrnąć przez pierwszy etap poznawania gry, zwłaszcza, że ma ona pewne elementy (ilustracje, rzucanie kośćmi), które przyciągają i zachęcają do zanurzenia się w świat pełen przygód, morskich bitew oraz nieprzebranych skarbów.

Plusy:

+ bardzo ładna szata graficzna i dobre wykonanie

+dobre połączenie tematu z mechaniką

+łatwe zasady…

Minusy:

– … które na początku, przez mnogość wyborów wydają się być skomplikowane

– ogromna losowość



Grę Piraci 7 Mórz kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
PHPSESSID

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings