Home | Felietony | Wojna handlowa USA-Chiny a gry planszowe

Wojna handlowa USA-Chiny a gry planszowe
Ten tekst przeczytasz w 3 minut

W piątek 10 maja w ramach kontynuacji wojny handlowej z Chinami, prezydent USA Donald Trump, wprowadził cła importowe w wysokości 25% na szereg towarów. Tym razem będzie to istotne także dla nas, graczy z Europy, gdyż tymi cłami zostały również objęte gry karciane i planszowe.

Nie jest tajemnicą, że większość wydawców planszówek drukuje je w Chinach. Obejmuje to zapewne prawie wszystkich wydawców amerykańskich, zwłaszcza tych dużych. Oznacza to, że firmy takie jak FFG czy GMT poniosą zwiększone koszty. Koszty te będą na tyle istotne, że nie obejdzie się bez obciążenia nimi klientów końcowych, czyli nas. Wprowadzone cła obowiązują od razu ale nie obejmują towarów, które już wypłynęły z chińskich portów. Oznacza, to, że ich wpływ na rynek będzie można dokładniej ocenić dopiero w drugiej połowie czerwca, jednak już teraz możemy zastanowić się nad tym jakie mogą być możliwe konsekwencje.

Konsekwencje krótkoterminowe

Problem przede wszystkim dotknie takie firmy jak GMT, które całość towaru przywożą do USA i dopiero stamtąd rozsyłają go dalej. Oznacza to, że wzrost kosztu druku gier w Chinach o 25% odnosi się do całości ich produkcji. Standardowo przyjmuje się, że aby biznes był opłacalny, to Sugerowana Cena Detaliczna powinna być pięć do siedmiu razy większa od kosztu druku (oczywiście firmy trzymają te koszty w tajemnicy i w poszczególnych przypadkach może być mniej lub więcej niż 5-7 razy). W najprostszym scenariuszu, trzymając się tego wzoru, będzie to oznaczać wzrost SCD o 25%.

Jednak nie musi się to być takie oczywiste.  Jeżeli przyjmy, że SCD gry to 50$, to prawdopodobnie koszt druku to od 6,25$ do 8.33$, czyli uśredniając – 7,29$. Poprzednie cła były niewielkie więc dla uproszczenia je pominę. Wzrost ceł do 25% oznacza zwiększenie kosztu o 1,82$. Wydawca może przyjąć, że proste zwiększenie ceny gry do 62,5$ będzie miało zbyt wielki wpływ na spadek sprzedaży i przyjąć mniejszy przelicznik. Czyli oczekiwany wzrost ceny może wynosić od 2$ do 12,5$. Najprawdopodobniej będzie on jednak bliższy tej wyższej granicy, czyli zapewne z zakresu 9$-12$.  Jednak każdy cent poniżej 12.5$ oznacza zmniejszone zyski wydawnictwa.

Pewnym wyjściem dla amerykańskich wydawców będzie pozyskanie bezpośrednich dystrybutorów w Europie, którzy będą otrzymywali gry z Chin z pominięciem USA. Jednak trochę czasu upłynie, zanim firmy jak GMT się ich dorobią. Z drugiej strony wydawcy jak FFG już ich mają (w Polsce to Rebel). Nawet jeżeli konkretna gra nie ma zlokalizowanej wersji, to i tak płynie do nas bezpośrednio z Chin. To by oznaczało, że polskich edycji gier FFG podwyżka nie powinna dotknąć bezpośrednio.

Konsekwencje długoterminowe

Amerykańskie drukarnie czeka renesans. Pytanie tylko czy są one gotowe od razu sprostać wymaganiom odnośnie jakości i wielkości druku. Zgaduję, że niekoniecznie a już na pewno nie w najbliższych miesiącach. Konieczne są znaczne inwestycje, zatrudnienie i przeszkolenie pracowników, dokupienie maszyn… Oznacza to, że pomimo zwiększonych kosztów wydawcy mogą nie chcieć lub nie móc zrezygnować z drukowania w Chinach. Zwłaszcza jeżeli znaczną część sprzedaży mają poza USA.

Można oczekiwać, że wydawcy, którzy jak GMT, nie mieli do tej pory dystrybutorów w Europie, teraz się ich dorobią. Zapewne podpiszą umowy z europejskimi wydawcami lub dużymi hurtowniami i gry z Chin będą trafiały bezpośrednio do nich. To powinno wpłynąć na zmniejszenie opóźnienia w dostawach takich gier ale także zmniejszyć przyrost ceny spowodowany przez cła w USA. Jednak nie oznacza to całkowitego braku wzrostu ceny, bo takie umowy zapewne też będą dla wydawców oznaczać zwiększenie kosztów dystrybucji gier.

Dodatkowo amerykańscy wydawcy mogą chcieć zrekompensować straty na rynku amerykańskim przez przerzucenie części strat na inne rynki. Może więc podnieść ceny  i opłaty licencyjne tak, żeby np. zwiększyć cenę na rynku amerykańskim o 6$ i o takie same 6$ na innych rynkach. To powinno razem dać magiczne 12$ z wcześniejszych wyliczeń. Oczywiście dokładne kwoty zależą od wielkości sprzedaży na różnych rynkach i w różnych przypadkach mogą znacznie odbiegać od tych 6$.

Smutne wnioski

To oznacza, że wzrosty cen gier amerykańskich wydawców najpewniej nas nie ominą, nawet jeżeli nasz konkretny egzemplarz jest po polsku i nigdy nie trafił na teren USA. Kwestią sporną pozostaje tylko jak szybko nastąpią i jak duże będą.

2 komentarze

  1. Avatar

    To w końcu cłem jest obłożona sprzedaż w USA, czy import z Chin? Bo nie bardzo wiem, gdzie autorowi z 2 USD zrobiło się 12 USD.

    • RAJ

      Cena końcowa stanowi wielokrotność kosztu produkcji. Czyli wzrost o 2$ kosztu produkcji przekłada się na 12$ wzrostu ceny końcowej. Proponuję znaleźć jakieś wykłady z podstaw ekonomii produkcji, tam będzie to dokładniej opisane.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings