Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Pola zieleni i Dożynki – wydraftowane gospodarstwo

Pola zieleni i Dożynki – wydraftowane gospodarstwo [Współpraca reklamowa z Czacha Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Pierwszą partię w Pola zieleni rozegrałem na Pyrkonie. Mimo kiepsko wytłumaczonych zasad i ostatecznej porażki gra mnie zaintrygowała. Nie tyle jakąś nowatorską, zaskakującą mechaniką a kilkoma drobnymi nowinkami zgrabnie sklejonymi w całość. Do głębszego ogrania przekonało mnie też nazwisko Vangelisa Bagiartakisa autora całkiem przyzwoitego Dice City oraz nos właścicieli Czacha Games do dobrego, nieco staroszkolnego euro (Keyflower, Klany Kaledonii).

Pola zieleni są grą przeznaczoną dla 2-4 graczy powyżej 12 roku życia, z czasem rozgrywki około 45 minut. Ja do recenzji dostałem również dodatek Dożynki, który pozwala zagrać od 1 do 5 graczy, ale nieco wydłuża też czas rozgrywki (szczególnie z modułem Atrakcje).

Mechanicznie partie w Pola zieleni przypominają rozgrywki w Capital czy ostatnio przeze mnie opisywane Between two cities. Co rundę dostajemy pulę kart wybieramy jedną, resztę przekazujemy sąsiadowi i tak aż zejdą wszystkie. Kartę zazwyczaj chcemy wystawić w naszym gospodarstwie i to najlepiej w takim miejscu, żeby odpowiednio kombowała się z innymi i przynosiła ekstra korzyści. Czasami możemy jednak też chcieć kartę sprzedać, wymienić na Silos na zboże, Wieżę ciśnień lub poświęcić ją, żeby ponownie zagospodarować powstały Nieużytek.

W tej mechanice mamy dwie ciekawostki. Po pierwsze na początku każdej rundy wybieramy z jakich rodzajów kart tworzymy startową rękę. Dzięki temu możemy zdecydować czy w pierwszym drafcie będziemy wybierać z większej liczby przynoszących punkty Budynków, dających specjalne zdolności, wodę lub sprzęt Konstrukcji czy będziemy uprawiać Pola lub rozwijać nasz Inwentarz i hodować zwierzęta. Drugi twist dotyczy zasad budowania i odpalania efektów kart. O ile bowiem monety i zboże możemy dostarczyć wszędzie to systemy irygacyjne nawadniają jedynie dwa pola w zasięgu, tak więc jeżeli nasz kafelek do wybudowania lub użycia potrzebuje wody musimy położyć go w miarę blisko Wieży ciśnień.

Po fazie draftu następuje nie mniej ważna dla rozgrywki faza żniw. To teraz  nawadniamy nasze pola, karmimy zwierzęta, uruchamiamy maszyny, po to, żeby otrzymać pieniądze na kolejną rundę, zgromadzić wodę, napełnić silosy, a czasem zdobyć też punkty zwycięstwa.  O ile jednak głębokość portfela nie jest ograniczona, o tyle pojemność Silosów i Wież ciśnień już tak więc musimy zarządzać tak, żeby z jednej strony zboża i wody nie zabrakło z drugiej jednak, żeby nasze zbiory się nie zmarnowały przez brak miejsca w magazynach. Na szczęście akcje na możemy wykonywać w dowolnej kolejności. Dostajemy więc małą łamigłówkę, w jakiej kolejności użyć kafelków, żeby przyniosły nam największe korzyści (ten element przypomina mi nieco bawienie się zasobami i akcjami w Osadnicy: Narodziny Imperium).

Rozgrywka trwa cztery rundy, po których dostajemy punkty za wystawione karty, niewykorzystany Sprzęt, zdolności niektórych lokacji (najczęściej Budynków), zgromadzone zboże i monety, puste Wieże ciśnień,  a jeżeli mamy jeszcze dodatek to również za Nagrody, o ile wykonaliśmy je najlepiej.

A propos dodatku, to ufundowane wraz z Polami zieleni Dożynki poza Nagrodami, dostarczającymi punkty za najlepiej zrealizowane cele wprowadzają jeszcze do rozgrywki Atrakcje.  W podstawowej wersji mamy ich osiem, ale na zagramw.to ufundowały się dwa kolejne. W sumie więc mamy 10, każdy działający inaczej, a  do rozgrywki wybieramy / losujemy trzy więc możliwych kombinacji jest całkiem sporo. Do tego dodatek oferuje tryb solo (nie próbowałem) i zestaw dla kolejnego gracza, dzięki czemu możemy w Pola zieleni zagrać nawet w składzie 5-osobowym.

Ocenę zacznę od wrażeń estetycznych. Co do jakości wykonania nie mam zastrzeżeń. Zwraca jednak uwagę słabe rozróżnienie typów kart (Pole, Inwentarz, Konstrukcja, Budynek) oraz niewielka czcionka, która utrudnia odczytanie szczególnie takie informacje jak rodzaj karty (np. owoce, warzywa, drób, mięso, nabiał). Z drugiej strony gra zajmuje naprawdę dużo miejsca. Zaczyna się niewinnie, od ułożenia 6 stosików kart i dwóch odkrytych kafelków / kart na gracza. W trakcie rozgrywki gospodarstwa rozrastają się jednak gigantycznie, a ich nieregularne kształty często sprawiają, że nawet na dużym stole obszary gospodarstw graczy zaczynają szybko nachodzić na siebie. A, jeżeli gramy z rozszerzeniem to dochodzi jeszcze dodatkowa przestrzeń na Nagrody i 3 wcale niemałe planszetki Atrakcji.

Grafiki na kartach są estetyczne. Może i nie są najurodziwsze i często się powtarzają, ale rzuca się to w oczy tylko, kiedy mamy karty na ręce. Kiedy już je ułożymy na stole, gospodarstwo wygląda całkiem nieźle, a grafiki pojedynczych kart przestają się liczyć i zwracamy już tylko uwagę na tworzony przez nie silniczek. Na marginesie odnotuję tylko, że na jednej karcie znalazłem błąd w opisie jej działania. Co ciekawe karta ta występuje w grze w kilku kopiach a błąd zdarzył się tylko na jednej z nich.

Jeżeli chodzi o rozgrywkę to uczucia mam mieszane z jednej strony doceniam pomysłowość zastosowanych twistów. Ciekawy jest aspekt planowania przestrzennego, bo niekiedy możemy sobie ustawić jakiś kafelek, a później tak go obudowywać, żeby przynosił jak najwięcej bonusów. Dobrze ograny gracz będzie miał większą lekkość w planowaniu gospodarstwa, sprawniej też uda mu się wybudować działający silniczek, co z pewnością przyniesie odpowiednio wyższą satysfakcję z rozgrywki.

Dobrze zbalansowany jest też poziom dystrybucji surowców, który zmusza nas często do wykorzystania karty w inny sposób niż poprzez jej wystawienie (np. sprzedaż, budowa Silosu lub Wieży ciśnień). Podoba mi się też skalowność gry, zwłaszcza pomysł na rozgrywkę dwuosobową, w której zamiast oklepanych botów, wprowadzono jawny draft kart. Sprawia do, że rozgrywka PvP jest zdecydowanie najbardziej interakcyjna spośród wszystkich wariantów.

Z drugie strony jednak  w samej mechanice draftu i planowania przestrzennego nie ma niczego odkrywczego i ludzie znający lub posiadający już podobne tytuły mogą się poczuć nieco zawiedzeni brakiem większych nowości. Jednocześnie zupełnie casualowych graczy może zniechęcić konieczność czytania każdej karty z osobna i mało intuicyjne pojęcia jak np. zasięg (jeżeli w zasięgu 3 nie ma …).

Wybór kart na początku rundy czyli chyba najbardziej innowacyjny w Polach zieleni pomysł wprowadzony do mechaniki draftu też ma swoje wady. Karty wybieramy w ciemno i nie mamy żadnego wpływu na to co los przyniesie nam na rękę. Nieraz karty te są identyczne co znacząco ogranicza wybór, a do tego z dobranych kart świadomie wybierzemy tylko jedną, natomiast z pozostałych – w rozgrywce 4-osobowej – wrócą do nas jedynie dwie, przy czym nie mamy żadnej gwarancji, że nie będą to karty takie same i że któraś z nich w ogóle będzie dla nas interesująca. Sprytna próba ograniczenia losowości mechaniki draftu nie przyniosła więc w Polach zieleni zamierzonego skutku.

Ciekawszy aspekt planowania przestrzennego nie zawsze też da się odpowiednio wykorzystać, zwłaszcza kiedy kafle punktujące za konkretne sąsiedztwo przychodzą  do nas pod koniec gry, gdy gospodarstwo mamy już niemal ułożone. Odpowiada za to moim zdaniem  brak podziału kart na etapy, przez który możemy już w pierwszej rundzie dostać karty mocne i drogie, za to mało przydatne, a w ostatniej słabe i często dla nas bezużyteczne. Sprawie to, że mam  wrażenie jakobym rozbudowywał mój silniczek wszerz dostawiając do niego kolejne niepotrzebne koło, zamiast w głąb, aby poprawić jego moc i osiągi.

Ostatnie do czego mogę się przyczepić to zasady punktowania. Źródeł zdobywania punktów zwycięstwa jest co prawda kilka. Problem jednak w tym że większość z nich jest dla mnie mocno sytuacyjnych. W zasadzie poza postawieniem na punkty z samych kart trudno tu sobie zaplanować jakąś strategię.  Zboże i wodę zużywamy na bieżąco, sprzętu też raczej nie bierzemy z myślą o punktach zwycięstwa na koniec tylko z nadzieją na jego wykorzystanie. Pieniądze z kolei mają zbyt słaby przelicznik, żeby w nie inwestować. Najbardziej intuicyjnym źródłem punktów wydają się być Budynki. Tylko co z tego np. że mamy dużo kafli Inwentarz – Drób czy Konstrukcji, jeżeli Budynki za nie punktujące mogą w ogóle do nas nie trafić? Można spróbować rozwiązania odwrotnego – najpierw stawiamy Budynki, a potem zbieramy pod nie karty. Tylko, że same Budynki są raczej drogie i jak postawiamy je na początek, to później nie rozwiniemy odpowiednio szybko silniczka ze względu na brak funduszy. Poza tym co z tego, że na początek dobierzemy na rękę np. cztery Budynki, skoro może się okazać, że w rundzie wybudujemy tylko jeden z nich, bo pozostałe rozejdą się pomiędzy innymi graczami?

 

Podsumowując, Pola zieleni są grą, którą trudno ocenić w sposób zero jedynkowy. W każdym aspekcie tej gry można bowiem znaleźć zalety, jak i wytknąć wady. Porządna i okazała jakość wykonania kontrastuje tu z przeciętnymi grafikami i małą czcionką na kartach. Mechanicznie oklepany draft, w dalszym ciągu sprawdza się dobrze, a 5 możliwych akcji do wykonania z każdą kartą zmusza do myślenia. Aspekt planowania przestrzennego jest fajny, ale na dłuższą metę może być męczący i powodować niepotrzebny downtime. Satysfakcję daje budowa silniczka (zwłaszcza udanego) tylko czasami nie wiemy po co go budujemy, bo nie wiemy jakie jego elementy uda nam się zapunktować. Gra dla geeków może okazać się mało nowatorska i nieco oklepana, dla graczy niedzielnych z kolei zbyt trudna, ze względu na konieczność ciągłego czytania i przypominania sobie efektów kart (tych na ręce i tych w gospodarstwie). Dobrymi odbiorcami  mogą się natomiast okazać osoby, dla których będzie to gra drugiego kroku, które silniczek póki co budowały w Splendorze, a  draft kojarzą z Sushi Go. Oczywiście nie jest wykluczone, że gra spodoba się także osobom z innej grupy odbiorców. U mnie w domu jednak nikomu specjalnie nie przypadła do gustu i mimo sporych nadziei jakie żywiłem po pierwszej partii zapewne na długo nie zagrzeje miejsca w mojej kolekcji.

 



Dziękujemy firmie Czacha Games za przekazanie gry do recenzji.

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (6.5/10):

Ogólna ocena (6/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Do tej gry mamy konkretne zarzuty. Może być fajna i dawać satysfakcję, ale… ale jest jakieś zasadnicze „ale”. Ostatecznie warto się jej jednak bliżej przyjrzeć, bo ma dużą szansę spodobać się pewnej grupie odbiorców.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings