Miasteczka [Współpraca reklamowa z All In Games] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Miasteczka (Tiny Towns)
Autor: Peter McPherson
Liczba graczy: 1-6
Wiek: 10+
Czas gry: ok. 60 min.
Mechanika: Pattern Building
Rok wydania: 2019
Wydawnictwo PL: All In Games
Ranking BGG: 7.4

Easy to learn

Miasteczka to w gruncie rzeczy abstrakcyjna gra logiczna, w której niebagatelną rolę pełni interakcja (o ile na tę interakcję się zdecydujecie). W podstawowej swojej postaci tura wygląda w tak, że gracz aktywny decyduje jaki surowiec w tej turze pobieramy, po czym każdy z graczy (łącznie z aktywnym) ten surowiec bierze z ogólnie dostępnej puli i dokłada na swoją planszę. Raz położony surowiec nie może zostać zdjęty ani przesunięty, chyba, że wejdzie w skład wzorca (pattern building) tworzącego budynek. Zdejmujemy wówczas wszystkie wymagane (tworzące ów wzorzec) kosteczki a na jedno z tak zwolnionych miejsc stawiamy meeple’a przedstawiającego budynek.

Hard to master

Otóż tak prosta mechanika w praktyce jest niezłym wyzwaniem dla szarych komórek. I to im więcej nas wokół stołu, tym trudniej. W teorii nic nie stoi na przeszkodzie, żebyście wpadli na ten sam pomysł i wznosili te same budynki. W praktyce jednak każdy ma swój pomysł na miasteczko, w dodatku zdeterminowany wyborem monumentu – unikalnego budynku, który tylko on może wybudować. A to oznacza, że raz wam podejdzie surowiec wybrany przez innego gracza, a raz nie…. i coś z tym fantem mądrego trzeba zrobić, bo raz położona kostka nie zniknie z waszej planszy ot tak po prostu.

Przykładowy zestaw budynków. Domek jest zawsze, pozostałe budynki losowo po jednym z każdego rodzaju.

Rodzaje budynków

Epoka błędów i wypaczeń

Ten kontrowersyjny śródtytuł ma za zadanie zwrócić waszą uwagę na fakt, że:

1. Gra nie wybacza błędów. Jak wciśniecie gdzieś kosteczkę, której nie zdołacie zagospodarować, to dostaniecie punkty ujemne za niezagospodarowane miejsce a poza tym oczywiście plansza wam od tego nie urośnie, więc przypłacicie to mniejszą liczbą wymarzonych budowli

2. O błędy i wypaczenia w architekturze jest niesamowicie łatwo. Im bardziej analityczny masz umysł tym lepiej sobie poradzisz, niemniej trzeba mieć w pamięci wiele różnych zależności pomiędzy budynkami (one na koniec gry punktują bardzo często w uzależnieniu od tego jak i gdzie się znajdują, ile ich jest etc.). Trzeba dobrze operować wzorcem na płaszczyźnie, żeby się nie pomylić (na szczęście dozwolone są nie tylko obroty ale i lustrzane odbicia). Trzeba użyć wyobraźni aby zobaczyć jakie przestrzenie mi zostaną gdy wybuduję budynek, co jeszcze tam zdołam położyć. Uff, jest tego naprawdę dużo, jak w sudoku na wysokim levelu.

W każdym rodzaju mamy cztery różne budynki do wyboru

Regrywalność

Jest spora. W każdej rozgrywce będziemy stawiać domki (wszak to Miasteczko! ;)), ale poza tym, budynki będą się zmieniać. Każdy z 7 typów budynków oferuje cztery różne budynki – do gry losowo wejdzie po jednym z każdego typu. Nie muszę pewnie dodawać, że budynki te różnią się nie tylko wzorcem do ułożenia, ale przede wszystkim efektem. One inaczej punktują, inaczej zachowują się na planszy. Ba! one inaczej na siebie wpływają! Przyklad? Farma zasila do 4 domków dowolnie położonych na planszy (tylko zasilone domki przynoszą punkty), Szklarnia zasila wszystkie domki sąsiadujące ze sobą (ale tylko jedna szklarnia – jedną grupę), a Sad zasila domki w tej samej linii co on w pionie i poziomie. Do tego każdy gracz wybiera sobie (z dwóch losowo dobranych) jeden monument do wystawienia – a tych monumentów jest kilkanaście. W zasadzie mało prawdopodobne, aby warunki początkowe jakichś dwóch partii były takie same – musielibyście się bardzo postarać.

A teraz na to wszystko połóżcie jeszcze interakcję pomiędzy graczami podczas wybierania surowców. Bo wiecie, wasze plany to jedno, a plany innych … są dla wszystkich widoczne i możesz wybrać taki surowiec, by niekoniecznie pomóc przeciwnikowi… Świnką zawsze być zdołasz, wystarczy tylko popatrzeć co kto buduje. O ile masz na tyle analityczny umysł, że nie zawiesił ci się na etapie własnych planów.

Monumentów jest aż 15. Każdy dostaje losowo dwa i wybiera jeden.

Nie tylko ilustracje są ładne, nazwy też niczego sobie :)

Interakcja

Jak już wspominałam – jest na etapie wyboru surowców, z którym każdy oczywiście potem zrobi to na co ma ochotę – pod warunkiem, że umieści go na planszy (co może zaboleć). Jednak możliwa jest rozgrywka w stylu pasjansowym. Służą do tego karty surowców – to tzw. tryb „Ratusz” – dwie tury z rzędu ciągniecie kartę i bierzecie surowiec na niej wskazany, w trzeciej turze zaś każdy bierze taki surowiec jaki chce. Zero interakcji.

Tryb solo

Jest całkiem sympatyczną łamiglówką. Też wykorzystujemy w niej karty surowców, można by rzec, że tryb „Ratusz” to taki wyścig solówek. Albo odwrotnie – tryb solo to skrojony na jednego gracza garniturek trybu non-interaction-game.

Ogólnie o grze

Jest ona niesamowita. To nie znaczy, że wolna od wad, ale niesamowita. Z reguły umiem powiedzieć, czy w daną grę dobrze mi idzie czy wręcz przeciwnie. W Miasteczka nigdy nie wiem jaki będzie wynik. Czuję się troszeczkę jakbym grała na loterii, choć z losowością nie ma to wiele wspólnego. Po prostu gra nie wybacza błędów. Jak uda mi się ogarnąć moim małym móżdżkiem plac budowy i dobrze wszystko rozplanuję, to i wyniki są całkiem niezłe. Wystarczy, że popełnię gdzieś błąd i … prawdę powiedziawszy nie mam ochoty dalej grać, bo wiem już, że nie mam szansy na zwycięstwo (o ile moi przeciwnicy też nie popełnią błędów, na co można liczyć grając w dwie osoby, ale już liczyć na to, by wszystkie pozostałe trzy czy pięć też wpakowały się w kozi róg to już jest głupota).

Drugim powodem, dla którego wyniki są tak bardzo zróżnicowane, to IMHO słaby balans monumentów. Niektóre są lepiej lub gorzej dostosowane do konkretnych budynków (a te nie zawsze wchodzą do gry). Ich wartość/przydatność zależy też od liczby graczy (bo z tym jest związana choćby łatwość realizacji planów). To istna loteria co się wylosuje. I nawet to, że wybieram z dwóch kart nie gwarantuje w miarę jednolitego punktu wyjścia dla wszystkich. To normalne, że jeden dostanie lepszy monument, inny gorszy.

Trzeba też zaznaczyć, że zupełnie inaczej gra się w dwie osoby i w sześć. Jest wiele gier, które mają tę cechę, ale Miasteczka są posunięte pod tym względem do granic możliwości. We dwie osoby bardzo mocno taktyczna, wiemy, że co najmniej połowa surowców będzie nasza, na pewno jesteśmy w stanie zrealizować dużo więcej z własnych planów, niż…. w sześć osób, gdzie w zasadzie budujesz z surowców, których nijak nie da się przewidzieć (no, może troszeczkę, patrząc na plansze przeciwników, aczkolwiek ja tylu zmiennych nie jestem w stanie ogarnąć). Również tutaj ma znaczenie jaki monument wylosujesz – niektóre bardzo mocno współgrają z planami, a jak już wiesz, zrealizowanie planów ma większe szanse powodzenia przy dwóch graczach.

A mimo to budowanie Miasteczka jest bardzo przyjemne, wymagające, wciągające. Nie jestem jeszcze pewna czy to pozycja „must have”, ale na pewno na długo zostaną w mojej kolekcji, jeśli nie na zawsze. Może i uwiera lekko ten balans monumentów, ale jednak w rozgrywkach towarzyskich (w odróżnieniu od turniejowych ;)) nie jest to aż takie bolesne, a każda nowa partia jest kolejnym wyzwaniem: ciekawe jak tym razem sobie poradzę?

Plusy i minusy

+ easy to learn, hard to master
+ solidne wykonanie, ładne ilustracje
+ bardzo regrywalna
+ dobra skalowalność i szerokie pasmo: aż do 6 graczy
+ tryb solo

– nie wybacza błędów
– słabo zbalansowane karty monumentów (nie jest to dramat, ale mogłoby być lepiej)

 

Ink

Ink: Krótko i bez niepotrzebnego rozpisywania się: Miasteczka są super. To jest ten rodzaj genialnego minimalistycznego projektu, który teoretycznie każdy mógł stworzyć, a jednak powstał właśnie teraz i krzyczy: patrzcie, takie proste, a jak dobrze działa.

 



Grę Miasteczka kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie All In Games za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

2 komentarze

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings