Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry kooperacyjne | Pokój 25 Apogeum – kiedy lepsze jest wrogiem dobrego

Pokój 25 Apogeum – kiedy lepsze jest wrogiem dobrego [Współpraca reklamowa z REBEL.pl] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Pokój 25 Apogeum (Room 25 Ultimate)
Liczba graczy: 1-8
Wiek: 10+
Czas gry: ok. 60 min.
Ranking BGG: 7.4
Wydawca PL: REBEL.pl
Rok wydania: 2016 (Wyd. Matagot)
Rok wydania PL: 2020 (Wyd. REBEL.pl)
Kooperacja, Kooperacja ze zdrajcą
Instrukcja do pobrania ze strony Wydawcy: PDF

Pokoj 25 Apogeum w zasadzie nic specjalnie nowego. To dobrze znany nam Pokój 25 + Pokój 25: Sezon 2 + kilka dodatkowych fajnych kafelków oraz zasad, które czynią rozgrywkę jeszcze trudniejszą (jak gdyby sama w sobie – hehe – była taka łatwa).

Nie będę opisywać podstawki, bo zrobił to już WRS 5 lat temu – i od tego czasu nic się nie zmieniło. Skupię się na tym, co nowe. Ale zanim to zrobię, wspomnę tylko szczegółach polskiej wersji Pokoju.

Ja swoją przygodę z podstawką zaczęłam wcześniej, bo od wydania międzynarodowego (Room 25), do którego REBEL dorzucał polską instrukcję. Figurki były w niej szare (to dobrze, czy źle? – z jednej strony taką szarość można pomalować i wtedy to już jest naprawdę super mega wypas – z drugiej, jeśli tego nie zrobimy to kolor łatwiej rozpoznać na planszy niż kształty szarości). A postacie nie miały imion i ja do tej pory operuję ksywkami nerd (to ten zielony od programowania), mala dziewczynka (fioletowa panienka ze sztuczną ręką), olbrzym (tutaj czerwony osiłek), naukowiec (choć częściej pieszczotliwie zwę go profesorkiem – to oczywiście ten biały gość rodem z Powrotu do przyszłości). Te ksywki zdecydowanie brzmiały ciekawiej, łatwiej wpadały w ucho, kojarzyły się z postacią.

Dla tych co nie wiedzą – Pokoj 25

W dwóch słowach – dla tych co w ogóle nie wiedzą o co chodzi: „Grupa osób budzi się w sześcianie pełnym śmiertelnych pułapek. Aby przeżyć muszą zacząć ze sobą współpracować”. Brzmi znajomo? To opis filmu Cube. W pewnym sensie gra to jego adaptacja. W czasie rozgrywki każdy gracz będzie kontrolował jedną lub kilka postaci i będziemy podglądać co jest w sąsiednich pokojach, przechodzić do nich, wypychać z pomieszczeń inne postaci oraz programować naszą Cube (czyli zmieniać układ pokoi) – wszystko po to, by uciec z tej klatki. Ale mamy na to skończony czas – jest go zdecydowanie za mało jeśli mielibyśmy jedynie polegać na ostrożnym poruszaniu się po sześcianie. Mamy też na karku strażników (jeśli wybierzemy tryb podejrzliwości, czyli kooperacji ze zdrajcą), którzy udając więźniów będą sabotować nasze poczynania. Koniec końców – chodzi o to, by znaleźć się przed końcem gry w Pokoju Wyjścia a następnie zaprogramować tak sześcian, by ten pokój wypchnąć na zewnątrz. Oczywiście ze wszystkimi (albo prawie wszystkimi) więźniami na pokładzie.

Co nowego?

To tyle o fabule i tym co się dzieje podczas gry (jeśli nigdy nie słyszałeś o Pokoju 25 – koniecznie zajrzyj do recenzji WRS-a). A wracając do Apogeum – jak już wspominałam – lwia część nowości to dodatek zwany Sezonem 2. Otrzymujemy dwie dodatkowe postaci i – co najważniejsze – od tej chwili każda z postaci ma swoją unikalną umiejętność. Tak jak w podstawce mieliśmy cztery akcje do wyboru (podglądanie, przejście do sąsiedniego pomieszczenia, wypchnięcie kogoś z naszego pomieszczenia oraz przesuniecie rzędu pokoi) tak w Apogeum (Sezonie 2) dostajemy jeszcze piąty kafelek – unikalną akcję specjalną.

Rozgrywka 3-osobowa (udział bierze 6 postaci).

Nerd (Kewin „K”) jest specjalistą od programowania. Hakuje sześcian (potrafi zamienić dwa odkryte pokoje sąsiadujące z kaflem na którym się znajduje) lub programuje robota.

Profesor (Emmet) jest klucznikiem. Może zamknąć jakiś pokój (uczynić go niedostępnym) sam będąc odpornym na efekt zamknięcia. Ta umiejętność przydaje się w trybie podejrzliwości (tryb kooperacji ze zdrajcą). Może też zdjąć blokadę niedostępności z jakiegoś pokoju (a takie pokoje dostajemy w tej wersji – to czerwone pokoje, które stają się niedostępne po wyjściu postaci. Takie „jednorazowe” pokoje.

Mala dziewczynka (Alice) jest odporna (jeśli chce) na działanie robotów – to jej cecha stała. A jako akcję specjalną – może stać się niewidzialna na czas jednej tury. Wtedy nie działają na nią akcje innych graczy. To też jest umiejętność przydatna przede wszystkim podczas rozgrywki ze strażnikami (tryb podejrzliwości)

Olbrzym (Max) potrafi nosić. Innymi słowy może sobie zaprogramować przeniesienie jakiejś osoby z pomieszczenia, w którym się znajduje, do sąsiedniego pomieszczenia. To taka dodatkowa opcja ruchu z inną postacią pod pachą. Jest tylko jeden szczegół – jeśli nie ma kogo przenieść, to akcja przepada, sam się nie może przemieścić.

Umiejętnością Bruce’a jest mimikra – potrafi skopiować umiejętność postaci z sąsiedniego kafelka.

Sarah sabotuje (a w zasadzie to neutralizuje pokoje), tj. może zamienić pomieszczenie, w którym się znajduje na puste (może to zrobić tylko dwa razy na grę). Umie również zniszczyć robota znajdującego się w tym samym pomieszczeniu co ona.

Jennifer potrafi wezwać jakąś postać z sąsiedniego pomieszczenia do tego, w którym się znajduje,

a Frank jest bardzo żywotny. Jego zdolnością specjalną jest odzyskiwanie żetonu adrenaliny.

No właśnie, w Sezonie 2 pojawia się Adrenalina. To specjalny żeton, który możemy wykorzystać raz na grę. Podczas programowania akcji umieszczamy ten żeton na miejscu adrenaliny. Gdy przejdą już obie tury (wszyscy wykonają wszystkie zaprogramowane akcje) natępuje „kółeczko” adrenaliny: odrzucamy żeton adrenaliny i możemy wykonać trzecią, dowolną (nawet taką, którą przed chwilą wykonaliśmy lub taką, którą straciliśmy w trakcie gry) akcję w tej rundzie. Powiem szczerze, że to ułatwia ucieczkę, daje kolejne możliwości taktyczne. Tak, z adrenaliny polecam korzystać, bardzo nam się przydała podczas rozgrywek ;)

Kolejnym urozmaiceniem, z którego możemy skorzystać to karty Z.R.B Na początku każdej (poza ostatnią) rundy odkrywamy dwie karty (czasem więcej), które zmieniają nam układ pokoi w sześcianie lub obligują niektóre postacie do odrzucenia wybranego żetonu akcji. Są też karty szaleństwa, które mają bardzo różne efekty i potrafią jeszcze bardziej namieszać  w rozgrywce. Ten element też mi się spodobał. Z kartami szaleństwa jeszcze nie grałam, ale już samo programowanie Cube’a na początku rundy dodawało ekstra smaczku i emocji.

Są też drobne usprawnienia w zasadach – oraz najważniejsza zmiana (dla trybu kooperacyjnego): Pokój kontrolny – trzeba go aktywować, zanim się ucieknie. Nie wystarczy więc znaleźć Pokój 25 – jeśli nie znajdziecie Pokoju kontrolnego – nici z misternie utkanego planu. Pojawiają się też dodatkowe pokoje – część pochodzi z Sezonu 2, a część jest zupełnie nowych – to nowe (fajne!) wyzwania. Najbardziej utkwił mi w głowie Pokój szaleństwa (na pewien czas wykonujemy akcje na ślepo, nie programując tylko losując), ale też ciekawym rozwiązaniem jest Pokój robotów (wprowadzamy do gry roboty), Komora regeneracji (odzyskujemy postać jeśli została ona wyeliminowana) czy Komora obrotowa (wejść można z każdego miejsca, ale wyjścia są tylko dwa i wejście do niej implikuje często obrót tej komnaty).

W tej edycji pojawiają się roboty. A w zasadzie pojawia się pokój, który powoduje pojawienie się robotów. Miłego programowania! ;)

Jest zdecydowanie lepiej

Te dodatkowe zasady nie tyle wywracają – i tak ciekawą rozgrywkę – co sprawiają, że staje się jeszcze bardziej zajmująca. Grając w podstawkę najczęściej grałam w trybie podejrzliwości. Tryb kooperacji odbierałam jako nudnawy. W Apogeum przyznam się, że gram przede wszystkim kooperacyjnie. Z jednej strony wygrać jest łatwiej (dodatkowe umiejętności, adrenalina, bardzo silna umiejętność Sarah, która w duecie z Brucem potrafi całkiem sprawnie otworzyć drogę ucieczki), z drugiej jest o wiele ciekawiej (w zasadzie nie używamy pustych komnat a w dodatku te nowe mają naprawdę fajne efekty), trudniej (karty Z.R.B potrafią nieźle namieszać) i w dodatku trzeba namierzyć nie tylko Room 25 ale i Pokój kontrolny. Jest z czym się mierzyć.

Zastrzeżenia mam do instrukcji – propozycja doboru kafelków do trybu kooperacji jest wydrukowana z błędem. W zasadzie bez wersji oryginalnej instrukcji ściągniętej z netu nie idzie tego skompletować, ale też z drugiej strony nie jest to niezbędne, i tak docelowo będziecie sobie losować kafelki, albo brać wedle uznania. To jest tylko propozycja. Nie ma też opisanego trybu rywalizacji – o ile dobrze pamiętam w pierwszym wydaniu można było grać drużyna przeciwko drużynie. Teraz instrukcja ogranicza się jedynie do stwierdzenia, że o dodatkowych trybach rozgrywki można przeczytać na stronie Matagot (co niestety w chwili obecnej nie jest prawdą – podana strona nie istnieje). Ale w sumie – może i racja? IMHO ten tryb był najsłabszy. Tak czy owak – dla dociekliwych nie jest trudno sobie wyobrazić (albo poszukać w instrukcji starej wersji) na czym polega gra drużynowa, bądź solo.

W trakcie rozgrywki 2-osobowej (prowadzimy każda dwie postaci)

Balans postaci

Zdecydowanie się różnią. Np. sabotaż pomieszczeń jest umiejętnością bardzo cenną. Z kolei przydatność znikania Małej dziewczynki jest praktycznie pomijalna w trybie kooperacji. Tak samo Profesor bardziej przyda się w trybie podejrzliwości – chodzi mi oczywiście o tę umiejętność zamykania pomieszczeń. Tak więc trudno powiedzieć, żeby były zbalansowane. Ale też pamiętajmy, że jest to gra kooperacyjna, działamy zespołowo i na dobrą sprawę mogą być postacie użyteczne bardziej jak i mniej. I tak uciec musi cały (albo prawie cały) zespół. Jest to ciekawy przykład gry, w której zachwiany balans postaci nie jest wadą.

Dwie łyżki dziegciu

Pierwsza łycha to wypraska. Aż zaprasza, by te wszystkie figurki i żetony poukładać na swoich miejscach. W teorii cudowna, w praktyce trochę mniej.  No i jakąś instrukcję poproszę gdzie co poupychać… Moje pierwsze podejście wyglądało tak:

Ładnie pogrupowane żetony, każdy komplet pod odpowiadającą mu figurką (akurat 8 miejsc… przypadek? nie sądzę!). Tylko…. jak przyniosłam pudełko na miejsce – niczego nie mogłam znaleźć, jakby przeszło przez pudełko tornado. Malo tego, pamiętałam, że wszystkie elementy mi się zgadzały, a teraz, tuż przed rozgrywką, nie mogłam się doszukać dwóch żetonów adrenaliny. Już miałam do Ciebie, drogi REBELu pisać, że może byś mnie tak poratował, bo się pogubiłam, ale…. poszłam na kolejną rozgrywkę i …. tornado sprawiło, że żetony się znalazły. Co prawda zginęły kafelki akcji, ale teraz już byłam mądrzejsza, wybrałam te postacie, które miały komplet, a po przyjściu do domu rozłożyłam wszystko na czynniki pierwsze i zainwestowałam w woreczki strunowe.

Jednakowoż…. jeśli bardzo chcecie jednak bawić się w układajkę, to udało mi się dojść do pewnego konsensusu i teraz układam żetony pod dwa komplety do jednej przegródki a te niewymiarowe jak adrenalina, znacznik kolejności wrzucam do woreczka. O tak:

A tak wygląda pudełko po przejściach:

Figurki w kosmosie, ale przynajmniej żetony się trzymają. Może więc to jest jakaś opcja?

Druga łyżka dziegciu to planszetka postaci z opisami pokoi. Nie mam pojęcia jak można byłoby to zrobić inaczej ale ja musiałam to czytać tak:

Same okulary nie wystarczyły, bez lupy nie szło. Na szczęście jest instrukcja, ale jednak ściągawka jest potrzebna – zwłaszcza czerwonych pokoi trudno się nauczyć – z którego muszę wyjść w następnej akcji, a z którego dopiero w następnej turze, do którego nie można wejść jak ktoś tam już jest etc. Rzut oka i wiadomo, że coś takiego będzie się działo, tylko te szczegóły zawsze trzeba doczytać. Jak macie duży stół to można odwrócić planszetkę na drugą stroną i skorzystać z dodatkowego opisu, ale – za coś takiego płacicie miejscem. Niemniej – na samą rozgrywkę to wpływu nie ma, lupka najlepiej nam się sprawdzała (lepiej niż wyrywanie sobie olbrzymiej płachty instrukcji), więc polecam się zaopatrzyć.

Planszetka z opisami komór

Podsumowanie

+ dobrze napisana instrukcja (acz z jednym błędnym wydrukiem)
+ bardzo wysoka regrywalność – można zacząć od podstaw, Apogeum dodać dopiero po kilku rozgrywkach, kilka różnych poziomów Apogeum (choćby można grać z kartami szaleństwa lub bez), można dowolnie tworzyć swój własny Cube.
+ osiem (a nie sześć, w porównaniu do podstawki) postaci – jest w czym wybierać. Zróżnicowane ich umiejętności też nadają rozgrywce dodatkowego smaku.
+ poprawiony tryb kooperacji – pokój kontrolny, jak również różnorodność komór i karty Z.R.B (z których też na początku nie trzeba korzystać, ale bardzo szybko po nie sięgniecie, bo poprawiają ten tryb w istotny sposób).
+ dobra skalowalność
– niestety bez lupki, która będzie elastycznym przedłużeniem waszego niekoniecznie sokolego wzroku może być ciężko
– wypraska nie jest szczytem inżynierii – zainwestujcie w torebki strunowe
– brak opisanego (i nie znalazłam na stronie, którą podaje instrukcja) trybu drużynowego oraz solo *)

I jeszcze taka techniczna uwaga na koniec – nie jestem pewna, czy to do końca zgodne z zasadami, ale jak gracie kooperacyjnie, to darujcie sobie wybór akcji w tajemnicy. I  tak dyskutujecie o tym co zrobić, więc ukrywanie żetonów nie ma sensu. A przyjemniej się gra.

Reasumując – już w Room 25 wersji podstawowej byłam zakochana. Zadomowił się w naszej rodzinie na dobre i co jakiś czas lądował na stole. W wersji Apogeum zakochałam się jeszcze bardziej. Jak dla mnie to wady są mało istotne, jest to pozycja, która szybko się nie znudzi (jak widać po moim przykładzie), daje mnóstwo satysfakcji i jest warta każdej złotówki na nią wydanej. Po prostu must have.

*) Dla tych, którzy chcieliby spróbować team & solo mode skrót  zasad rodem ze starej instrukcji (i sezonu 2), w której te tryby były opisane:

Tryb drużynowy (4/6/8 graczy), strona planszy: 10 tur.  Gracze dzielą się na dwie drużyny, wszyscy są więźniami. Członkowie jednej drużyny wybierają parę postaci z tymi samymi podstawkami (haha, pewnie zastanawialiście się po co są różne rodzaje podstawek – a każda występuje podwójnie. Właśnie po to!). 6 lub 8 graczy – członkowie wybierają 3 lub 4 postaci – po jednej z każdego rodzaju podstawki. Pierwsza drużyna, która ucieknie z budynku lub wyeliminuje wszystkich przeciwników wygrywa grę.

Tryb rywalizacji – to w zasadzie nic innego jak tryb drużynowy z 4 postaciami, ale tylko dla dwóch osób. Każdy gracz prowadzi jedną drużynę (dwie postaci). Gracz wygrywa jeśli jako pierwszy wyprowadzi obie swoje postaci z budynku (jeśli jego jedna postać zginie to – tak jak w każdej innej wersji – może uciec dopiero w ostatniej turze) lub jeśli jego drużyna jest ostatnią przy życiu.

Tryb solo, strona planszy: 8 tur. Gracz kieruje czterema więźniami używając żetonów akcji na bieżąco, bez programowania. Celem gry jest ucieczka z budynku przed końcem 8. tury WSZYSTKIMI więźniami. Jeśli choć jeden zginie – przegrywasz.



Grę Pokój-25 Apogeum kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie REBEL.pl za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (5/10):

Oprawa wizualna (8/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings