Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | Minecraft: Builders & Biomes – czy to dobra gra czy tylko bubel na licencji?

Minecraft: Builders & Biomes – czy to dobra gra czy tylko bubel na licencji? [Współpraca reklamowa z TM Toys] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Mikołajki już za chwile a Ty nie masz prezentu? Trzeba szybko coś wybrać. Tylko co, skoro dziecko głównie siedzi przed komputerem i tłucze w CS-a, Fortnite czy Minecrafta? Może grę planszową? Ale czy zwykłe Grzybobrania lub Monopoly, które nas tak zachwycały lata temu, zdołają dziecko zainteresować i odciągnąć od ekranu? Śmiem wątpić. A jakby tak mieć grę, która nawiązuje do jakiegoś komputerowego, dobrze znanego dziecku klasyka? Na przykład takiego Minecrafta? To mogłoby się udać. Tylko, że w planszówkę dziecko nie pogra samemu. Pewnie będzie trzeba z nim siedzieć i się bawić, a z gier planszowych dawno już człowiek wyrósł. Czy więc się nie wkopię kupując dziecku grę planszową i nie skażę się na wiele godzin nudnego turlania kostkami? Czy więc planszówka to dobry zakup?

Odpowiedź oczywiście brzmi tak. Ale o tym Was nie będę przekonywał. Mogę Was tylko odesłać do niedawnego tekstu Anki [LINK]. Ja skupie się na tym czy Minecraft: Builders & Biomes to dobry zakup i czy Wy i Wasze dzieci nie będą się przy tej grze nudzić.

Przyznam, że na początku miałem co do tego spore obawy. Wykorzystanie tak znanej marki jaką jest Minecraft, mogło skusić twórców do tego, żeby spocząć na laurach i dodać do tematu jakąś infantylną i kulawą mechanikę. Przecież „MINECRAFT” i tak się sprzeda.

Na szczęście nie jest tak źle. Ba, można powiedzieć, że jest całkiem dobrze, bo choć planszowy Minecraft korzysta z trochę oklepanych i wyeksploatowanych już mechanizmów jest całkiem przyjemny i nie nuży nawet bardziej zaawansowanych graczy. Oczywiście nie jest to planszówka pierwszego czy drugiego wyboru dla geeków, ale już partie w rodzinnym gronie, po Wigilijnej kolacji czy czasie Świąt na pewno potrafią umilić czas.

A o co tak w ogóle w tym Minecraft: Builders & Biomes chodzi? O to samo o co w Minecrafcie komputerowym – o zbieranie zasobów, budowanie i walki z wszelkiej maści mobami. W rozgrywce gracze w kolejności wykonują po dwie (różne) akcje z puli pięciu dostępnych. Żeby lepiej zrozumieć grę warto każdą z tych akcji pokrótce opisać.

Pierwszą dostępna akcją jest zbieranie bloków, które posłużą nam do wznoszenia budynków na naszych biomach. Pewną trudnością z zdobywaniu bloków jest fakt, iż ułożone są one na w kształt kości, a my zgarniać możemy jedynie te, które mają widoczne co najmniej dwa boki i górę.

Kolejną akcją jest budowanie budynków. W tym celu musimy znajdować się naszą postacią w pobliżu budynku (kafelka), który chcemy wybudować i wydać odpowiedni układ zasobów. Tak wzniesione budynki umieszczamy na wybranych biomach na naszej planszetce.

Trzecią dostępną akcją jest przemieszczanie się nasza postacią po świecie (który podczas przygotowania do gry układamy w kwadrat 4x4x4) i odkrywanie nowych kafelków. Kafle te mogą ukrywać albo nowe budynki do wybudowania, albo moby, z którymi będziemy mogli walczyć, albo bronie które nam w tej walce pomogą.

Ostatnie dwie akcje są właśnie powiązane z walką. Jedna z nich służy do podnoszenia odkrytych kafli broni (te rozmieszczone są przy skrajach planszy głównej). Te odnajdywane podczas podróży są przede wszystkim skuteczniejsze w walce od tych które posiadamy na początku. Ponadto mogą też zapewnić specjalne bonusy jak punkty zwycięstwa czy dodatkowy surowiec.

Walka z mobami wygląda natomiast w sposób następujący. Najpierw tasujemy cały posiadany przez nas ekwipunek, następnie losujemy z niego trzy kafle, których siłę sumujemy. Jeżeli łączna wartość siły przewyższa liczbę punktów życia moba wygrywamy, w przeciwnym razie przegrywamy i będziemy mogli walczyć ponownie dopiero w następnej kolejce. Pokonane stwory dają nam punkty zwycięstwa oraz  specjalne premie w postaci dodatkowej akcji do wykorzystania w przyszłości lub dodatkowego źródła punktowania na koniec gry.

Runda kończy się w momencie, kiedy wszystkie bloki surowców z jednego poziomu kostki zostaną zabrane. Wtedy przychodzi czas na podliczanie punktów zwycięstwa za budowle wzniesione na naszych planszetkach. Gra kończy się natomiast po 3 rundach, kiedy to następuje końcowe podliczanie PZ.

To co na pewno mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło w Minecrafcie, to dwie wyraźnie zarysowane drogi zdobywania punktów zwycięstwa, które w trakcie rozgrywki musimy mieszać i balansować. Punkty zwycięstwa na bieżąco przynoszą przede wszystkim pokonane moby, punkty podliczane co rundę to z kolei domena budowli. Skoncentrowanie się na pierwszym źródle zmusza nas przede wszystkim do zdobywania broni, drugie każe stawiać na gromadzenie surowców. Walka z mobami jest bardziej ryzykowna, bo może się nie udać przez co tracimy akcję, zapewnia jednak też ciekawe premie jak dodatkowe źródło punktów czy bonusowe akcje. Inwestowanie w budowle wydaje się pewniejsze, bo jak zgromadzimy odpowiednie bloki to mamy pewność, że akcję wykonamy i kafelek zdobędziemy (chyba że ktoś nam zdąży go podkupić). Niemniej jednak ta droga wymaga cierpliwości i perspektywicznego planowania zabudowy naszych biomów, gdyż w każdej rundzie istotne są inne elementy, które, żeby przynieść wysoką zdobycz punktową, muszą znajdować się obok siebie.

Fajne są też drobne ograniczenia wprowadzone do mechaniki, które zmuszają graczy do zastanowienia i zaplanowania swoich ruchów. Przykładami takich ograniczeń może być zakaz wykonywania w jednej rundzie taj samej akcji czy konieczność zdejmowania z kostki jedynie tych bloków, które mają widoczne trzy ścianki.

Gra skaluje się dobrze, a liczba graczy nie  wpływa znacząco na czas rozgrywki (około 45-60 min). Oczywiście w grze znajdziemy pewną losowość, które najbardziej daje się we znaki podczas walki z mobami, ale raczej nie wpływa negatywnie na poziom zabawy. Znajdziemy też szczątkową interakcję, kiedy to podbieramy innym graczom upatrzone budowle czy bronie. Również obserwowanie rozbudowy planszetek innych graczy jest istotne, szczególnie pod kątem planowanych zakupu budynków. Czasami bowiem kafelek nie mający dla nas większego znacznie, może mieć ogromne znaczenie dla planów przeciwnika, bo połączy mu dwa mniejsze obszary w jeden duży, który przyniesie znacznie więcej punktów zwycięstwa.

Właśnie pod kątem wspomnianych obserwacji planszetek przeciwników, mam jedyny poważy zarzut w aspekcie wykonania gry. Otóż ikonki umieszczone na kafelkach budynków mogłyby być zdecydowanie czytelniejsze, bo o ile jeszcze rodzaj obszaru możemy rozpoznać po kolorze kafelka, o tyle już rodzaju użytych do budowy materiałów czy przeznaczenia budynku już niekoniecznie. Reszta wykonania stoi już jednak na bardzo dobrym poziomie. Bloki surowców są duże i ciężki, kafle wykonane z grubej tektury, a dwuwymiarowe tekturowe postacie dobrze oddają klimat rozgrywki. Jeżeli chodzi o wrażenia estetyczne, to przyznam, że styl graficzny Minecrafta nigdy mi się nie podobał. Tak jest i w przypadku gry planszowej. Muszę jednak przyznać że kreska grafików bardzo dobrze oddaje styl znany z gry komputerowej.

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule jest dla mnie jednoznaczna. Minecraft: Builders & Biomes to nie bubel na licencji, a bardzo przyzwoita gra familijna, złożona z kilku znanych lecz dobrze zaimplementowanych mechanik, do tego faktycznie podparta klimatem gry komputerowej. Na pewno nie jest to gra stworzona dla geeków, nie jest to też najlepsza gra rodzinna w jaką grałem. Ma jednak bardzo duży potencjał odciągnięcia zapatrzonych w monitory dzieciaków od komputera, a jednocześnie pozwala dobrze bawić się przy stole również rodzicom.



Grę Minecraft: Builders & Biomes kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie TM Toys za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (6/10):

Ogólna ocena (7/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Dobry, solidny produkt. Gra może nie wybitnie oryginalna, ale wciąż zapewnia satysfakcjonującą rozgrywkę. Na pewno warto ją przynajmniej wypróbować. Do ulubionych gier jednak nie będzie należała.

Przydatne linki:

One comment

  1. Avatar

    Biomes a nie Bioms…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings