Cynowy Szlak – raport z Kornwalii [Współpraca reklamowa z Phalanx] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Już jutro premiera polskiej wersji Tinner’s Trail autorstwa Martina Wallace’aCynowy Szlak zostanie wydany w Polsce przez wydawnictwo Phalanx, które udostępniło nam, jako patronowi medialnemu, przedpremierowy egzemplarz do recenzji. Niestety z uwagi na ograniczony czas na ogranie tytułu ten tekst powstał po zaledwie jednej partii, choć – już zdradzę – gra zasługuje zdecydowanie na więcej, chociażby ze względu na sporą liczbę modułów które posiada, a w które nie udało mi się zagrać. Oczywiście za jakiś czas znajdziecie też u nas pełną recenzję gry, tymczasem zapraszam do zapoznania się z zasadami i moimi pierwszymi wrażeniami z rozgrywki.

Cynowy Szlak jest grą przeznaczoną dla od dwóch do pięciu graczy od 13 roku życia w którą partia powinna zająć pomiędzy 60 a 90 minut (przy czym nam pierwsza rozgrywka w wariancie trzyosobowym zajęła nieco ponad dwie godziny). Wersja oferowana nam przez wydawnictwo Phalanx jest wersją rozszerzoną zawierającą poza wariantem podstawowym również warianty dodatkowe Arszenik oraz Emigrację. 

Zasady

Gra Cynowy Szlak podzielona jest na cztery rundy, z których każda składa się z czterech faz. Pierwsza faza to ustalania aktualnych cen miedzi i cyny. Robimy to poprzez rzut kostkami i sprawdzenie wyniku na właściwej skali (innej dla miedzi a innej dla cyny). Drugą fazą jest faza akcji. O niej opowiem nieco więcej niżej. Generalnie podczas tej fazy staramy się pozyskać i zindustrializować tereny, z których następnie wydobywać będziemy miedź i cynę. W fazie trzeciej sprzedawać będziemy pozyskane w poprzednim etapie metale (po cenach ustalonych w fazie pierwszej) oraz dokonywać inwestycji, czyli kupować punkty zwycięstwa. Ostatnia faza – koniec rundy, to czynności porządkowe, w trakcie których będziemy m.in. ustalać kolejność graczy na następna rundę, a pierwszy lub pierwsi dwaj gracze będą mogli również zweryfikować zasobność w surowce jednego z nieodkrytych dotąd  pól na mapie.

Sama rozgrywka oparta jest o system time track (znany m.in. z Tokaido, Glen More, Tebów, Kacpra Ryxa czy Automobile), zgodnie z którym zawsze rusza się gracz ostatni na torze czasu. Za same akcje płacimy właśnie czasem co może spowodować, że jeden gracz wykona kilka „tańszych ruchów” pod rząd, podczas gdy osoba chcąca wykonać mocniejszą, a przez to bardziej czasochłonną akcję, będzie przez kilka ruchów czekać na przeciwników. Akcje dzielą się na akcje licytacji (zakup terenu i postawienie na nim kopalni), wydobycia surowców, ulepszenia terenu i … sprzedaży pierogów.

Akcja  licytacji polega wyborze przez aktywnego gracza terenu (z ujawnionymi bądź nieujawnionymi zasobami) i postawieniu go pod licytację. Sama licytacja przebiega w tradycyjny sposób, ale obwarowana jest kilkoma dodatkowymi elementami wśród których najistotniejsza wydaje się możliwość zagrywania na tereny z nieodkrytymi jeszcze zasobami Map geodezyjnych zwiększających zasobność tych terenów. Zwycięzca licytacji płaci zaoferowaną cenę, dwie jednostki czasu i stawia na wykupionym terenie kopalnię, dzięki której będzie mógł wydobywać znajdujące się w niej surowce.

Wydobycie surowców (zarówno miedzi jak i cyny) to koszt jednej jednostki czasu i tylu funtów, ile kostek wody znajduje się na eksploatowanym terenie. Siła wydobycia „gołej” kopalni to 2 surowce na ruch, ale siłę tę można zwiększyć poprzez akcję ulepszenia. Ulepszeń terenu mamy kilka, różnią się one między sobą kosztem czasu oraz właściwościami, ale na jednym terenie może stać maksymalnie jedno ulepszenie jednego rodzaju. Wśród ulepszeń znajdziemy takie które zwiększają siłę naszego wydobycia, usuwają z naszych terenów wodę, a nawet zwiększają ich zasobność w surowce. Ostatnia możliwa akcja – sprzedaż pierogów, to po prostu zarobek jednego funta kosztem jednej jednostki czasu.

Faza akcji kończy się kiedy wszyscy gracze wykorzystają 10 przysługujących im na rundę jednostek czasu lub spasują. Potem – jak wspomniałem – następuje faza sprzedaży surowców (musimy sprzedać wszystkie wydobyte w danej rundzie) i inwestycji czyli zakupu punktów zwycięstwa (tutaj gracze którzy spasują pierwsi i tym samym wyżej ustawią się na torze inwestycji premiowani są nieco lepszymi przelicznikami monet na punkty zwycięstwa).

Pierwsze wrażenia

Po tym skrótowym opisie zasad pozostało mi podzielić się moimi wrażeniami i napisać co mi się w grze podobało a co nie.

Podoba mi się strona graficzna. Mapa i karty przygotowane są w stonowanych, pastelowych, przyjemnych dla oka kolorach. Elementy takie jak kopalnie i ulepszenia są ładne i randomizowane. Niestety tego samego nie można powiedzieć o zasobach metali i wody, które są zwykłymi kolorowymi kosteczkami. Prawdziwym problemem jest jednak to, że są one za duże w stosunku do pojemności pól na których leżą, przez co kilkukrotnie zdarzała się nam sytuacja, kiedy nie mieliśmy pojęcia do którego z sąsiadujących pól dany surowiec przynależał. Instrukcja do samej gry podstawowej jest krótka i jasno opisuje zasady. Chwali się to, że zrobiona jest na grubszym, miłym w dotyku papierze. Jedynym, mało istotnym zarzutem jaki do niej mam to wydrukowany w złym miejscu symbol jednej z akcji występujących w grze.

Z samej mechaniki po pierwsze podoba mi się system licytacji. O ile sama licytacja jest dość „zwykła” o tyle decyzje okołolicytacyjne determinują już wiele ciekawych zagwostek, jak moment wywołania licytacji  – czasami warto poczekać aż przeciwnicy wyprują się z pieniędzy lub punktów czasu, żeby kupić teren za bezcen; miejsce na mapie licytowanego terenu – warto budować się przy swoim, bo niektóre ulepszenia działają również na pola sąsiednie czy zagrywanie lub niezagrywanie Mapy geodezyjnej na tereny niezbadane – kart Map mamy niewiele, nie dochodzą one podczas rozgrywki, a może się zdarzyć, że jakiś teren, który ulepszymy przed licytacją, wymknie nam się z rąk po jej zakończeniu.

Podobają mi się rozterki związane z kolejnością wykonywania akcji, zwłaszcza w zakresie budowania ulepszeń. O ile bowiem akcje sprzedaży pierogów jest głównie akcją na przeczekanie (np. na lepszy moment rozpoczęcia licytacji), surowców z naszych pól i tak nikt nam nie zabierze, a w licytacji uczestniczymy (niemal) zawsze, to walka o uszczknięcie czegoś z bardzo ograniczonej puli dostępnych na rundę ulepszeń jest zawsze bardzo zacięta, a decyzja czy wziąć lepsze ulepszenie kosztem większej liczby jednostek czasu czy brać ulepszenia słabsze, żeby częściej się ruszać (a przez to mieć szansę na większa ich liczbę) nieraz bywa bardzo istotna.

W końcu, bardzo podoba mi się pomysł na łańcuszek mechanik związanych bezpośrednio ze zdobywaniem punktów zwycięstwa, na który składają się ustalanie cen surowców, moment spasowania związany z pozycją na torze inwestycji i wielkość inwestycji. Oczywiście w całym tym łańcuszku kluczowe jest to ile pieniędzy przeznaczymy na zakup punktów zwycięstwa a ile zostawimy na akcje w kolejnej rundzie, jednak na tę decyzję wpływ ma przede wszystkim stan naszego portfela i stany portfeli innych graczy, a na to składają się głównie ceny surowców w danej rundzie. Żałuję trochę, że w fazie sprzedaży surowców nie możemy podjąć decyzji czy sprzedajemy wszystkie czy zostawiamy część w zapasie licząc na lepszą koniekturę na dane dobro. Z drugiej strony nie ma to aż tak dużego znaczenia, bo ciężar tej decyzji przechodzi po prostu z fazy sprzedaży na fazę akcji (jeżeli nie chcemy sprzedawać wszystkich naszych dóbr, po prostu ich nie wydobywamy z kopalni). Decyzja o spasowania determinuje z kolei naszą pozycję na torze inwestycji, a od niej zależna jest liczba punktów uzyskanych za oddane pieniądze. Różnice co prawda są niewielkie, ale przy podobnej dyspozycji graczy mogą się one okazać kluczowe.

O dwóch rzeczach które mi się nie podobają zdążyłem już napomknąć wyżej, poprzestanę tu więc tylko na ich wyłuszczeniu. Pierwsza to kłopotliwa wielkość surowców, która nie koresponduje z wielkością pól na których te surowce mamy zamieścić (szczególnie jak pola zaopatrzone są już w ulepszenia). Druga kwestia to znaczne ograniczenie liczby ulepszeń na rundę. Ulepszenia w tej grze są absolutnie sprawą kluczową, więc dobrze byłoby zgarnąć co najmniej jedno lub dwa w każdej rundzie, a zdarzyło nam się, że ostatni w kolejności gracz w zasadzie był pozbawiony tej możliwości. Nie przez to, że już ich w ogóle nie było, ale tych, które zostały nie mógł (bo miał już takie na danym terenie) albo nie opłacało mu się (bo na terenie na którym ich nie miał nie było już metali do wydobycia) już budować. Oczywiście wiem, że teoretycznie można było taką rzecz przewidzieć zawczasu i wcześniej spasować, żeby być pierwszym w kolejnej rundzie, ale z drugiej strony Cynowy Szlak jest grą na tyle lekką, że powinna wybaczać pewne błędy nawet na etapie pierwszych rozgrywek.

Podsumowując Cynowy Szlak jest tytułem zdecydowanie do sprawdzenia zarówno przez wielbicieli twórczości Martina Wallace’a jak i gier licytacyjnych czy gier inwestycyjno-ekonomicznych. I to do sprawdzenia nie raz, a co najmniej kilka razy, żeby ograć nie tylko wariant podstawowy ale też wszystkie zawarte  w pudełku dodatki. U nas w redakcji na pewno będzie jeszcze szerzej testowany, a ostatecznymi wrażeniami podzielimy się z Wami już niedługo.

 

 



Grę Cynowy Szlak kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Phalanx za przekazanie gry do recenzji.


 

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings