Star Wars The Deckbuilding Game [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 4 minut

Nowa gra karciana z uniwersum Gwiezdnych Wojen, którą można by sparafrazować następującymi słowami: Dwie zwaśnione ze sobą strony, w odległej galaktyce, gdzie rzecz ta się dzieje…  Zobaczmy jak działa nowa gra z budowaniem talii o jakże wymownym tytule Star Wars The Deckbuilding Game od wydawnictwa Rebel. Czy tytuł wnosi wiosenny powiew świeżości na nasze stoły, czy wręcz przeciwnie i lekko trąci myszką? Zapraszam do recenzji.

Dawno, dawno temu…

Po obejrzeniu na Youtube pierwszych materiałów wideo odnośnie Star Wars The Deck Building Game, wiedziałem, że chcę przetestować tę grę. Dzięki wydawnictwu Rebel miałem właśnie taką okazję. Od razu po otrzymaniu paczki przystąpiłem do rozpakowania gry i zapoznania się z instrukcją. Następnego dnia udało się zagrać w grę i przyzna, dobrze się bawiłem.

Zastanawiałem się, czy omawiać zasady gry, więc umieszczę tutaj ich krótkie podsumowanie. Jeśli graliście w inne gry typu deck building, Star Wars The Deckbuilding Game zachowuje tę samą kluczową mechanikę rozgrywki. W swojej turze dobierasz 5 kart ze swojej talii, używasz ich do kupowania kolejnych kart, aby zdobyć lepsze, zadajesz obrażenia przeciwnikowi, odrzucasz wszystkie nieużywane karty z ręki i ponownie dobierasz 5 nowych kart, wtasowując stos kart odrzuconych z powrotem do swojej talii, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Co więc wyróżnia Star Wars The Deckbuilding Game na tle innych gier tego typu? Istnieją 2 frakcje: Rebelia i Imperium. Reszta kart to jednostki neutralne. Gracz Rebelii może kupować tylko karty oznaczone Rebelią; gracz Imperium może kupować tylko karty Imperium. Obie frakcje natomiast mogą zakupić karty neutralne, a wszystko to z centralnego pola składającego się ze wspólnej talii oraz rzędu 6 ułożonych kart oraz talii kart Pilotów Zewnętrznych Rubieży.

Musisz oduczyć się tego, czego się nauczyłeś

Istnieją 3 typy kart: Jednostki, Bazy i Statki Obronne. W początkowej grze musisz zniszczyć 3 z 5 baz przeciwnika, zanim przeciwnik zrobi to z Twoimi (w standardowej rozgrywce niszczymy 4 i możemy wybierać spośród wszystkich 10 baz, aby zastąpić tę zniszczoną). Jeśli twój przeciwnik ma statki obronne, musisz je najpierw zniszczyć aby zaatakować jego bazę. Możesz również atakować karty frakcji przeciwnika w środkowym rzędzie za pomocą kart Jednostek. Nie możesz jednak atakować kart na centralnej planszy swoimi kartami Okrętów Obronnych. Obrażenia są również traktowane inaczej w zależności od tego, czy obrażenia zadawane są Bazom i Statkom Obronnym czy kartom Jednostek. W przypadku kart Baz i Statków Obronnych możesz zadawać obrażenia, podczas gdy w przypadku Jednostek obrażenia są zadawane na zasadzie „wszystko albo nic”.

To nie byłyby Gwiezdne Wojny bez udziału Mocy. Pewne karty przesuwają Moc bliżej Jasnej lub Ciemnej strony, przedstawionej na torze Równowagi Mocy. Pewne efekty kart stają się potężniejsze, jeśli Moc jest po twojej stronie (coś w stylu „Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie”).

Musisz nazwać twój strach, zanim go wypędzisz

Pojawiają się porównania do Star Realms. Jak bardzo są one do siebie podobne? Obie mają ten sam „szkielet”. Jednakże, podczas gdy Star Wars ma wyraźne rozgraniczenie między 2 frakcjami w rozgrywce, Star Realms pozwala na swobodne mieszanie różnych frakcji. Synergia jest bardziej widoczna w Star Realms ze względu na współdziałanie wewnątrz każdej frakcji. Synergia pomiędzy kartami w Star Wars (przynajmniej dla mnie) jest bardziej subtelna i stonowana. Jednak obie pokazują wyraźną kaskadę kosztów i zadawanych obrażeń w miarę postępu gry.

Obie mają wspólną talię z rzędem kart, z których obydwaj gracze będą dobierać karty; jednak to, jak sobie z nim poradzą będzie różne. W Star Realms gracz może wpłynąć na te karty w bardzo niewielkim stopniu,  jedynie wykorzystując zdolności z karty, która pozwala graczowi na takie działanie. W Star Wars gracz, może użyć dowolnej karty jednostki ze zdolnością ataku, aby zaatakować kartę z centralnego rzędu, zadając jej wystarczająco dużo obrażeń, aby usunąć kartę przeciwnika z gry.

Uważam twój brak wiary za niepokojący.

Obrażenia zadawane w Star Realms to sytuacja typu „wszystko albo nic”. Co więcej, możesz zsumować zadane obrażenia i podzielić je na kilka celów, więc skuteczność zadawania obrażeń jest bardzo wysoka. W Star Wars The Deckbuilding Game, ustawiasz karty do ataku w jednej linii z celem, a wszystkie pozostałe obrażenia przepadają. Atakowanie środkowego rzędu kart to również akcja typu „wszystko albo nic”. Inaczej jest w przypadku atakowania statków obronnych i baz przeciwnika. Częściowe obrażenia pozostają do czasu wyleczenia lub zniszczenia, gdy zostanie zadana wystarczająca ilość obrażeń.

Czy warto więc zachować obie gry, czy też Star Wars The Deckbuilding Game zastąpi Star Realms? Star Realms ewoluowało i nadal ewoluuje tak, że jeszcze nie doświadczyłem wszystkiego, co Star Realms ma do zaoferowania (gram głównie w wersję mobilną). Jeśli jednak mówimy tylko o grze podstawowej, to zdecydowałbym się odstawić Star Realms na korzyść Star Wars The Deckbuilding Game. Rozgrywka w obu grach jest mniej więcej na tym samym poziomie. To co odróżnia Star Wars od Star Realms to tematyka i grafiki. Grafiki w Star Realms są dobre, a wraz z grą, przywołuje na myśl generyczne imperium kosmiczne. Natomiast w Star Wars, grafiki, temat i rozgrywka łączą się razem bardzo ładnie, pozwalając poczuć niepowtarzalny i spójny klimat Star Wars. Można poczuć przywiązanie do kart, którymi gramy. Każdej grze towarzyszy dreszczyk emocji grając tak ikonicznymi postaciami jak Han Solo, Luke Skywalker, Darth Vader czy Boba Fett. Jest w tym wszystkim to napięcie wynikające z przeciągania Mocy.

Ilość graczy: 2 ( jeśli chcecie grać we 4 należy kupić 2 pudełka gry)

Czas gry: około 30 minut

Zalecany wiek graczy: 12 lat (młodsi też powinni ogarnąć)0

Ciężar gatunkowy wg Board Game Geek: 2.03/5

 

Plusy:

+ przerysowane grafiki filmowe, a nie kadry z filmów na kartach

+ tor mocy pozwalający zwiększyć moc niektórych kart

+ przystępne i łatwe w nauce zasady

+ przyjemna rozgrywka zawierająca to co najlepsze w mechanice budowania talii.

 

Minusy:

– rozgrywka stricte dla 2 graczy

– pudełko w stosunku do zawartości mocno przewymiarowane

 



Grę Star Wars: The Deckbuilding Game kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (8.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

3 komentarze

  1. Avatar

    Ten minus dotyczący pudełka, to taki mocno naciągany. nie jest wcale tak źle. Jest na tyle miejsca, że spokojnie można wsadzić karty w koszulki i dalej mieszczą się w pudełku.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings