Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Recenzje | Caral (wersja deluxe) – piramidy, alpaki i gniew bogów

Caral (wersja deluxe) – piramidy, alpaki i gniew bogów [Współpraca reklamowa z Funtails] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Starożytne cywilizacje to wdzięczny temat, który przewija się w wielu grach planszowych. Tym razem jednak nie odwiedzimy Egiptu, czy Grecji, a przeniesiemy się do Caral – jednego z najstarszych miast na świecie, datowanego na około 3000 lat p.n.e.  i znajdującego się na terenie Peru. W podróż w przeszłość zabierze nas Klaus-Jürgen Wrede – autor znany między innymi z Carcassonne. Przyjdzie nam zawalczyć o tytuł największego budowniczego piramid, zyskując prestiż i sławę.

Caral to wyścig połączony z zarządzaniem surowcami i budowaniem. Ma unikalny system poruszania się i wykonywania akcji. Tor na planszy ulożony jest na kształt spirali i składa się z pól głównych (akcji) i pól budowy, na których będziemy stawiać piramidy. Aby się na nim przesunąć potrzebujemy punktów ruchu, te zaś zapewniają alpaki będące w naszym posiadaniu – im więcej zwierzątek, tym dalej zajedziemy.

Cały myk polega na tym, że wraz z graczami przesuwany jest pionek Architekta, który może się poruszyć od 0 do 2 pól, a o jego ruchu decyduje rzut kostką (jeśli wypadnie ścianka z kilkoma opcjami, decyduje pierwszy gracz). Obowiązują go jednak tylko pola główne, podczas gdy gracze muszą dodatkowo wliczyć do swojego ruchu każde miejsce, na którym znajduje się przynajmniej jeden fragment piramidy. Jest to o tyle ważne, że wszystkie pola, które przeszedł Architekt stają się dla nas nieaktywne i nie możemy skorzystać z ich akcji. Początkowo nie jest to wielki problem, bez problemu możemy go wyprzedzić i zrobić dokładnie to, co sobie zaplanujemy. O wiele ciężej robi się wraz z rozwojem gry, zwłaszcza przy większej liczbie graczy, gdy piramidy powstają niczym grzyby po deszczu, znacznie zwiększając liczbę pól, które musimy wliczyć do naszego ruchu. Co ciekawe jeśli dobrze pokombinujemy, możemy poruszyć się do tyłu i wykonać wcześniej pominięte akcje – pod warunkiem, że nadal znajdują się przed Architektem.

Na planszy znajdują się 4 główne pola:

  • Wioska – pozyskujemy tu ludzika, którego możemy wysłać do kamieniołomu, zająć nim miejsce pod budowę lub awansować go do roli kapłana na naszej, w pełni wbudowanej piramidzie piątego poziomu.
  • Kamieniołom – dostarcza kamieni do budowy w liczbie równej pracownikom, których w nim posiadamy.
  • Miejsce kultu – pozwala dobrać dwie karty zasobów.
  • Targ zwierzęcy – zapewnia alpaki, które dodajemy do naszych sanek transportowych, zwiększając tym samym zasięg ruchu.

 

Ponadto, możemy zatrzymać się na wcześniej przez nas zarezerwowanych polach i zacząć lub kontynuować budowę piramidy. Wszystko zaczyna się od decyzji, czy chcemy wybudować trzy czy pięciopoziomową budowlę. Wiadomo, że jest to wyścig, więc chciałoby się postawić jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. Oczywiście, wyższe budowle zapewniają więcej punktów na koniec gry, a także pozwalają na umieszczenie w nich kapłana, który nie tylko punktuje na koniec, ale także co rundę. Wybór więc nie zawsze jest taki prosty jakby się wydawało. Gdy już podejmiemy decyzję wystarczy oddać jeden kamień z naszych zasobów i voilà, pierwszy poziom gotowy. Jeśli chcielibyśmy w tej samej rundzie pokusić się o wybudowanie kolejnego, to musimy już nie tylko poświęcić budulec, ale także parę kart z symbolem gliny lub kamienia – każdej z nich możemy użyć tylko raz na rundę, więc jeśli dobrze planowaliśmy, przygotowaliśmy karty i surowce, to możliwe jest wybudowanie do trzech poziomów w trakcie jednego ruchu.

Nie samym budowaniem człowiek żyje, nie wolno zapomnieć o bogach, którzy zignorowani surowo karzą swój lud. Na koniec trasy (tematycznie na koniec roku), wszyscy gracze muszą poświęcić karty z ręki. W kolejności od gracza, który dotarł jako pierwszy, każdy odrzuca wybraną przez siebie ilość kart, przy czym wszystkie muszą być tego samego typu i nie mogą się pokrywać, z tymi którzy odrzucili inni gracze. Jeśli pozbędziemy się choć jednej otrzymujemy jeden punkt, osoba, która odrzuci najwięcej dostanie dodatkowo punkty zależne od wysokości centralnej piramidy (powstającej automatycznie wraz z powstawaniem piramid graczy). Jeśli zaś wyłamiemy się i nie odrzucimy nic, nie chcąc tracić kart, albo po prostu nie mając już co oddać, tracimy jeden punkt. Po tej ceremonii, wracamy do punktu startu i zaczynamy kolejną rundę, gra trwa do momentu wybudowania siedmiu piramid.

 

Wykonanie gry stoi na wysokim poziomie, elementy są trwałe, zrobione z dobrych materiałów, a ilustracje świetnie wpasowują się w klimat gry. W pudełku znajdziemy też spersonalizowane meeple graczy i urocze alpaki. Użyte symbole są w większości czytelne i choć jest ich dużo (zwłaszcza jeśli uwzględnimy dodatki), to wszystkie są wyjaśnione w instrukcji. Jeśli chcemy by gra jeszcze piękniej prezentowała się na stole, mamy do dyspozycji wersję deluxe. Dostajemy figurki: architekta i anakondy, a przede wszystkim plastikowe, modularne piramidy, które ustawione na planszy dodają grze uroku.

W tym przypadku wersja robi różnicę – piramida deluxe kontra zwykła. Nie ma nawet co porównywać.

Jest na czym zawiesić oko i naprawdę uważam, że to jeden z tych przypadków, gdzie wygląd gry ma kolosalne znaczenie. Sami spójrzcie jaka jest różnica, jeśli piramidy zastąpimy kartonowymi kwadracikami – połowa klimatu wyparowała. Przyczepię się jednak do toru punktacji, który jest chyba bazowany na systemie numerycznym używanym przez Majów (opartym na liczbie 20), przez co jest dla mnie strasznie nieintuicyjny, a i o omyłkowe lub przypadkowe przesunięcie znacznika nietrudno. Insert również nie do końca przypadł mi do gustu, za każdym razem mam lekki problem żeby wszystkie dobra zmieścić w pudełku.

Tyle jeśli chodzi o wygląd i zasady. A jak wrażenia z rozgrywki? Zdecydowanie pozytywne. Caral to gra raczej lżejszego kalibru, świetnie nadająca się na rodzinne rozgrywki. Jednocześnie nie jest przesadnie uproszczona, wciąż zapewnia wystarczającą ilość wyborów, by zaangażować nieco bardziej wprawionego gracza. Jak choćby umiejscowienie piramid, które wbrew pozorom ma kolosalne znaczenie i trzeba to robić z głową. Kolejnym aspektem jest kontrolowanie zasobów, bardzo łatwo wyprztykać się z robotników, pod koniec gry nagle okazuje się, że moglibyśmy jeszcze na szybko postawić jedną piramidę, ale nie mamy już kim zaklepać sobie placu pod budowę. Poruszanie się do tyłu również znacznie zwiększa możliwości planowania, a karty pozwalające na powtórzenie akcji lub dodatkowy ruch i akcję umożliwiają ciekawe kombosy. Nasze decyzje mają ciągły wpływ na rozgrywkę. Czy będę powoli rozwijał swoje piramidy, a może zależy mi na szybkim zakończeniu rundy, zapunktowaniu i zablokowaniu przeciwnikowi możliwości pozyskania surowców, czy budowy? Do tego dochodzi Architekt, który na początku niby nie ma aż tak wielkiego znaczenia, ale wraz z rozwojem gry zaczyna być ważnym elementem naszej strategii. Każdy, kto potrafi go umiejętnie wykorzystać zyskuje sporą przewagę, może zniweczyć plany innych graczy, znacznie utrudniając im życie. Jeśli dodać do tego szybkie tury, bez zbędnych przestojów i niesamowitą prezencję na stole, to otrzymujemy bardzo przyjemną mieszankę.

Jest to jednak dopiero przedsmak tego, co Caral może zaoferować. Choć podstawowa wersja gry jest całkiem udana, działa bez zarzutu i może sprawiać frajdę, jest dla mnie raczej wstępem, demem służącym nauczeniu się podstawowych zasad. Po kilku partiach polecałabym rozwinąć rozgrywkę za pomocą wybranych dodatków. Jest ich aż sześć, można je dowolnie łączyć i sprawiają, że Caral staje się znacznie ciekawszy, wymaga od gracza więcej uwagi, planowania, i naprawdę pozwalają grze zabłysnąć. Jedne dodatki mają zdecydowanie większy impakt niż pozostałe, ale każdy dotyczy trochę innego aspektu rozgrywki, umożliwiając w ten sposób dowolną ich konfigurację i dostosowanie złożoności gry do poziomu graczy, ich preferencji i ulubionych elementów. Brakuje negatywnej interakcji? Wystarczy dorzucić Anakondę, którą można blokować wybrane pola i od razu robi się bardziej wrednie. Mamy ochotę na odrobinę kooperacji? Z pomocą przyjdą karty kaprysu bogów. Znudziły ci się wciąż te same akcje? A może chciałbyś dodatkowe cele do wypełnienia, albo jeszcze jakiś element utrudniający rozgrywkę? Nie ma sprawy, mamy dodatek na każdą z tych okazji.

 

Gra dla 2-4 graczy, wiek 12+.

Czas gry: ok. 60-90 minut.

+ ciekawa mechanika

+ mnóstwo różnorodnych dodatków

+ świetne wykonanie w wersji deluxe

 

– piramidy w wersji podstawowej przedstawione za pomocą kartoników odejmują grze uroku



Grę Caral kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Funtails za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (6/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (8/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings