XIX wieczna medycyna… Nie jest tajemnicą, że dawnym medykom bliżej było do szalonych naukowców, niż specjalistów w swoim fachu. I dlatego właśnie temat ten jest tak fascynujący! Możecie się zresztą sami o tym przekonać, zasiadając do nowej gry wydawnictwa dlp games, czyli Trepanation.
O czym marzą lekarze przełomu XIX i XX wieku? O dobrym zdrowiu ich pacjentów? A może o poznaniu wszystkich tajników ludzkiego organizmu? Ta, to też, ale przede wszystkim… O sławie! A tę można zyskać, organizując wyjątkowe pokazy, w czasie których prezentuje się innowacyjne metody leczenia. W grze Trepanation mamy na to 6 dni. Osoba, która w tym czasie zdobędzie największą renomę, zostanie okrzyknięta zwycięzcą.
ABC konowa… medyka
Co jest potrzebne do tego, aby móc zaskoczyć ludność tajemniczymi terapiami i niekonwencjonalnymi zabiegami, takimi jak np. hipnoza lub tytułowa trepanacja czaszki? Właściwe narzędzia, lekarstwa i pomocnicy. Nie bez znaczenia będzie też sympatia widzów i organów ścigania. Wszystko to musimy zdobyć, zanim rozpoczniemy pokazy, które rozsławią nasze imię. W tym celu będziemy więc kierować swoje kroki do kilku miejsc położonych na terenie naszego miasteczka, takich jak np. sklep z narzędziami i medykamentami, tawerna, czy też… cmentarz.
Zapraszam Panie i Panowie!
Po skompletowaniu zestawu niezbędnych akcesoriów i zapewnieniu sobie przychylności tłumu możemy rozpocząć pokazy. Dzięki nim informacje o naszych wyczynach trafią do prasy brukowej, a może i specjalistycznej. To zaś pozwoli nam zyskać rozgłos, reputację oraz miano specjalisty farmakologii, psychologii, chirurgii i traumatologii. Jako ekspert będziemy zyskiwać jeszcze więcej chwały, organizując pokaz, w czasie zaprezentujemy swoje niebywałe umiejętności w danej dziedzinie. Oczywiście wizja zdobycia miana wybitnego medyka jest kusząca, dlatego nie jesteśmy jedynymi osobami, które starają się to osiągnąć. Nasi konkurenci będą nie tylko organizować własne widowiska, ale też aktywnie działać przeciwko nam. Wciskanie się w kolejkę w sklepach, podkradanie żmudnie zebranych narzędzi i medykamentów, czy nawet publiki… Trepanation udowadnia, że wchodząc w świat XIX-wiecznej medycyny trzeba czasem ubrudzić sobie ręce dosłownie i w przenośni.
Wrażenia
Lekka, łatwa do wytłumaczenia, ale i dająca mnóstwo satysfakcji i przyjemności z rozgrywki – taka właśnie jest gra Trepanation. Pomimo nieco makabrycznej tematyki całość prezentuje się wyjątkowo szykownie, można by wręcz powiedzieć, że sielsko. Szata graficzna tego tytułu utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, z kilkoma tylko barwnymi akcentami. Dzięki temu plansza główna i poszczególne komponenty są bardzo przejrzyste, a przy tym utrzymane w odpowiednim klimacie. Bardzo podobają mi się też komiksowe ilustracje na jej elementach, które możemy podziwiać w czasie gry.
Idź tu, zrób to
Rozrywka w Trepanation bazuje na mechanice worker placement. Każda runda, reprezentuje jeden dzień. Na początku przeprowadzimy kilka prostych działań wstępnych, po czym rozpoczniemy planowanie swoich poczynań. Umieścimy w tym celu nasze mepelki w różnych lokacjach. Ważnym aspektem tego procesu, jest fakt, że wszędzie musimy ustawić się na polu przypisanym do konkretnej godziny. W zależności od czasu, w którym odwiedzimy tawernę, czy też posterunek policji, zyskamy nieco mniej lub więcej profitów. Poszczególne obszary pozwalają nam m.in. na pobieranie żetonów, przesuwanie się na dwóch torach publikacji, odświeżanie rynku kart pokazów, które będziemy w przyszłości chcieć realizować, czy właśnie organizowanie widowisk.
Kiedy rozstawimy już swoje pionki, uzyskamy jasny plan dnia. Teraz wystarczy tylko zacząć go realizować. Każdy, poczynając od pierwszego gracza, ściąga meple z planszy. Wykonuje przy tym oczywiście działanie z zajętego pola. Kiedy wszystkie pionki wrócą do właścicieli, dzień się kończy, a my możemy zacząć planować kolejny.
Po pierwsze nie szkodzić…
Choć w grze Trepanation skupiamy się przede wszystkim na własnych poczynaniach, to jednak przemierzając uliczki niewielkiego miasteczka, wpadamy czasem na kolegów i koleżanki po fachu. A że na szczycie jest miejsce tylko dla jednej osoby, to nie raz i nie dwa użyjemy przy okazji łokci w walce o lepsze miejsce w kolejce lub zręcznych palców, dzięki którym wyłuskamy z kieszeni rywala wartościowe przedmioty. Negatywna interakcja realizowana jest w rozgrywce na kilka sposobów. Bezpośrednio przejawia się ona poprzez płacenie monet za możliwość podkradania żetonów przeciwników. Nieco bardziej wyrafinowanymi działaniami, które mogą też napsuć im krwi, jest z kolei blokowanie pól na planszy, lub odrzucanie karty pokazu, który Ci mogliby zrealizować.
Na koniec dnia
Aby wygrać grę Trepanation, należy zebrać największą liczbę punktów sławy. Te zaś zyskujemy, pobierając odpowiednie tokeny, przesuwając się na torach publikacji i realizując widowiska. Warto w przypadku tych ostatnich z jednej strony postawić na różnorodność, z drugiej zaś dać jak najwięcej pokazów procedur wykonywanych w specjalności, którą uzyskaliśmy. Niewielkie profity dadzą nam też zasoby, które uda nam się zgromadzić.
Podsumowując
Trepanation to bardzo dobry tytuł rodzinny dla 2-5 graczy. Jego atutami są m.in. krótka, zrozumiała instrukcja (aczkolwiek anglojęzyczna, ponieważ ten tytuł nie został jeszcze wydany po polsku), lubiana, łatwa do opanowania mechanika z lekkim twistem w postaci wprowadzenia chronologii działań graczy, czas rozgrywki, zamykający się w niespełna godzinie. Sądzę, że wiele osób zachęci do wypróbowania gry także jej tematyka i przyjemna dla oka szata graficzna. Krótko mówiąc, Trepanation warto sprawdzić, zwłaszcza jeśli jesteście fanami gier rodzinnych. Tytuł ten sprawdzi się też w przypadku bardziej zaawansowanych odbiorców, służąc jako przystawka lub bardzo przyjemny przerywnik między większymi planszówkami.
P.S. Jeśli interesuje Was ten tytuł, zachęcam Was też do tego, żeby zajrzeć do tekstu Propiego. Poza jego opinią na temat gry, znajdziecie tam też fantastyczne zdjęcia, których jest on autorem ;)
Dziękujemy firmie dlp games za przekazanie gry do recenzji.
Złożoność gry
(4/10):
Oprawa wizualna
(8/10):
Ogólna ocena
(8/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.