Knarr od wydawnictwa Bombyx to szybka, karciana gra o wikingach dla 2 do 4 osób. Co takiego zawiera w sobie pudełko, że gra kupiła mnie po pierwszej rozgrywce – jeszcze na Board Game Arena? Przekonajcie się w poniższej recenzji.
Thor trzyma nasza stronę
Knarr jest szybką, karcianą grą autorstwa Thomasa Dupont. Jej mechaniki opierają się na zbieraniu zestawów, otwartym drafcie kart oraz zarządzaniu ręką.
Gra raczej z kategorii tych lżejszych. Przy stole powinniśmy spędzić około 20-30 minut i to z tłumaczeniem zasad, które nie są zbytnio wymagające. Instrukcja została napisana w sposób przejrzysty wraz z przykładami graficznymi. Nie powinna stwarzać nikomu większego problemu.
W pudełku z grą znajdziemy dwa warianty rozgrywki. Dzięki temu od razu wiemy, że regrywalność tytułu będzie spora. Zapewnia to spora ilość kart i możliwość stosowania wielu strategii. Wariant z artefaktami zawarty w pudełku wprowadza dodatkową różnorodność.
Na Odyna
Szczęście jest zdecydowanie potrzebne w grze i może być ważne, aby wygrać grę. Niemniej jednak gra oferuje przyjemne rozwiązania taktyczne i bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni moment na eksplorację i skorzystanie z lokalizacji, likwidując swoje stosy i aktywując handel.
Oprawa graficzna jest bardzo dobra, wliczając w to kompaktowe pudełko. Pudełko ma rozmiar pozwalający na uporządkowanie komponentów, chociaż insert i pudełka na karty nie mieszczą w sobie zakoszulkowanych kart.
Jeśli chodzi o jakość komponentów, jest kilka znaczących negatywnych uwag. Główna dotyczy toru reputacji, który jest trudny do opanowania, ponieważ miejsce na kostki jest bardzo ograniczone (daje radę tylko na 2 osoby). Również żetony rekrutów i bransoletek są nieco kłopotliwe, są stosunkowo niewielkie i niełatwo jest nimi zarządzać w ich gniazdach w planszy okrętu.
Do Walhalli
Knarr to niezwykle prosta gra. W swojej turze gracz wykonuje jedną akcję, którą jest rekrutacja lub eksploracja.
Rekrutacja: gracz otrzymuje na rękę 3 karty wikingów. W swojej turze zagrywasz jedną z nich przed siebie i zbiera wszystko, co ci daje. Jeśli pasuje do koloru wikingów znajdujących się przed graczem, otrzymuje on nagrody za każdego z wikingów. Następnie gracz może wziąć kartę wikinga w pasującym kolorze na planszy głównej (dodając ją do swojej ręki) lub wydać żeton rekrutacji, aby wziąć dowolną kartę wikinga z planszy głównej.
Eksploracja: Zamiast zagrywać kartę, możesz wykorzystać karty wikingów znajdujące się na stole przed tobą, aby odkryć karty miejsc docelowych. Każda z nich wiąże się z określonym kosztem zestawu kart; określonymi kombinacjami kolorów, kartami tego samego koloru lub kartami różnych kolorów. Aby pokryć koszty (w tym całkowity, jeśli to możliwe), można również wydać żetony rekrutacji. Po eksploracji zbierasz wszystko, co znajduje się w prawym górnym rogu (dodatkowe zasoby lub punkty), a następnie umieszczasz kartę nad swoim statkiem, dodając do swoich nagród podczas handlu.
Handel: Przed lub po wykonaniu akcji możesz wykorzystać żetony bransolety, aby handlować i zbierać zasoby ze swojego statku i wszystkich obszarów (karty umieszczone nad statkiem). Nagrody za handel są podzielone na trzy kolumny, a każda kolumna, z której chcesz zbierać, kosztuje 1 bransoletkę, należy tego dokonać od lewej do prawej. Nie można pominąć żadnej kolumny.
Gra toczy się do momentu aż jeden z graczy osiągnie lub przekroczy 40 punktów. Wygrywa gracz z największą liczbą punktów. Na koniec nie ma nic do liczenia.
Uczta zmysłów
Wydaje się, że w grze Knarr istnieje spora liczba różnych strategii i taktyk do zbadania, pomimo tego, jak prosta jest ta gra. Dodanie wariantu z artefaktami pozwala wstrząsnąć sytuacją i poznawać nowe taktyki. Widziałem fanowski wariant solo jednak jeszcze go nie wypróbowałem.
Knarr od odkrycia go na Board Game Arena stał się dla mnie ogromnym hitem i gorąco polecam go każdemu, kto lubi proste, ale wciągające łamigłówki. Czas rozgrywki jest krótki i wolałbym, gdyby był o 5/10 minut dłuższy.
Jeśli szukasz szybkiej gry z dobrymi mechanikami, może to być dobry wybór dla Ciebie.
Czas gry: ok.30 minut
Liczba graczy: 2-4
Zalecany wiek: 8+
Ciężar gatunkowy Board Game Geek: 1.84/5
PLUSY:
+ dobrzy przedstawiciel gier typu „easy to learn, hard to master”
+ przyjemnie się skaluje
+ niewielkie pudełko daje sporo rozrywki
+ grafiki na kartach bardzo estetyczne
+ karty wysokiej jakości – płótnowany papier
+ motyw wikingów
+ tytuł można przetestować na Board Game Arena
Minusy:
– niewielki żetony
– tematyka wikingów raczej tylko graficznie
Złożoność gry
(4/10):
Oprawa wizualna
(7/10):
Ogólna ocena
(8/10):
Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Bardzo dobry przedstawiciel swojego gatunku, godny polecania. Wady mało znaczące, nie przesłaniające mocno pozytywnego odbioru całości. Gra daje dużo satysfakcji.