Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry rodzinne | MLEM: Agencja kosmiczna – z kotami wśród gwiazd

MLEM: Agencja kosmiczna – z kotami wśród gwiazd [Współpraca reklamowa z Rebel] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 6 minut

MLEM: Agencja kosmicznaŚlicznie zilustrowana, rodzinna gra planszowa autorstwa Reinera Knizii, z kotami w roli głównej… Co więcej, urocze sierściuchy nie tylko oficjalnie rządzą w niej światem, ale na dodatek przystępują do podboju kosmosu! Powiedzmy sobie szczerze – ten projekt MIAU ogromne szanse na sukces. Czy została ona wykorzystana? Zapraszam do lektury recenzji gry MLEM: Agencja kosmiczna.

Ludzie od zawsze marzyli o tym, aby sięgać po to, co dalekie i trudne do zdobycia. Powiernikami ich planów były m.in. wierne pupile. Nic więc w tym dziwnego, że te po przejęciu kontroli nad światem, koty same zaczęły śmiało spoglądać na Drogę Mleczną. Efektem tych spojrzeń jest pięć organizacji, które w 2075 roku wyruszają na podbój rodzimej galaktyki. Gracze zasiadający do gry MLEM: Agencja kosmiczna wcielają się natomiast w ich przywódców. Jaki jest ich cel? Dominacja w przestrzeni kosmicznej. Jak chcą go osiągnąć? Poprzez umieszczenie w niej wszystkich swoich astronautów, najlepiej jak najdalej od domu… albo przynajmniej największej ich ilości, zanim współdzielona z innymi agencjami rakieta rozpadnie na kawałki.

Kocięta jak malowane

Średniej wielkości pudełko gry MLEM: Agencja kosmiczna wypełnione jest dobrej jakości komponentami. Są wśród nich: solidna mata pełniąca funkcję planszy, planszetki graczy i rakiety, sporo żetonów, sześcienne kostki i dwa drewniane mepelki. Elementy planszówki wydawnictwa Rebel są z resztą nie tylko porządne, ale i ładne. A jakby tego było mało, to począwszy od planszy, aż do instrukcji wszystko jest też bardzo czytelne. To zaś znacznie ułatwia set up oraz tłumaczenie zasad gry nowym pretendentom do miana pierwszego kota galaktyki.

Raz, dwa – i gotowe!

Wspomniałam już o szybkim przygotowaniu rozgrywki. I rzeczywiście, składa się na nie zaledwie kilka, prostych kroków. Po pierwsze należy rozłożyć na stole matę. U jej dołu umieszcza się znacznik kosmicznej porażki, a obok planszy powinny pojawić się żetony celów i punktów. Aby wyruszyć w tak przygotowany kosmos, potrzebna jest nam rakieta reprezentowana tu przez pionek, plaszetkę, a także kości. Zestaw ten otrzymuje początkowo osoba, która ostatnio czyściła kuwetę… Na koniec musimy jeszcze przygotować zespół kocich śmiałków. Każdy gracz otrzymuje planszetkę w wybranym kolorze. Na niej umieszcza w dowolnej kolejności osiem żetonów astronautów.

MLEM: Agencja kosmiczna

Do startu, gotowi… MIAU!

W jaki sposób podbija się kosmos? Wystrzeliwując w niego rakiety. Nie inaczej będzie w grze MLEM: Agencja kosmiczna. Podczas rozgrywki w ten tytuł gracze będą wyruszać wspólnie na wyprawy, których celem będą bliższe i dalsze zakątki Drogi Mlecznej. Podróże rozpoczynać się będą zawsze od kompletowania załogi w fazie startu. Na pokładzie rakiety znajduje się po jednym fotelu dla przedstawiciela każdej z rywalizujących organizacji, choć dowódca będzie tylko jeden (początkowo będzie to astronauta gracza, który będzie miał przed sobą planszetkę). 

Podróż w nieznane

Kiedy wszyscy zajmą swoje miejsca, nastanie faza lotu. W jej trakcie dowódca rzuca dostępnymi kośćmi, grupuje je według wyników, a następnie decyduje, które z nich wykorzysta do poruszenia statkiem. Aktywny gracz może użyć kości, jeśli wyrzucony wynik odpowiada liczbie oczek na kości przy polu, na którym znajduje się rakieta. Musi wtedy zsumować wszystkie wyniki z wybranych grup i przesunąć o taką liczbę pól rakietę. Na ich ściankach znajdują się nie tylko cyfry, ale i symbole dopalaczy. W zależności od pozycji rakiety pozwalają one na ruch o od 1 do 3 pól. Wykorzystane już kości, poza dopalaczami, trafiają na matę – nie będą one dostępne w trakcie dalszej podróży. Jeśli żadna z kości nie pasuje do symboli przy polu zajmowanym przez pionek rakiety, statek rozbija się. Należy wtedy przesunąć znacznik katastrofy kosmicznej a astronautów przenieść spowrotem na planszetkę. 

Ślady łap na powierzchni planety

Wyprawa w kosmos będzie toczyć się z przerwami na lądowania na mijanych planetach lub księżycach. Na pierwszych z nich każdy może postawić łapkę (tzn. żeton), jednak kolejność może mieć znaczenie dla punktacji, na satelitach – jest miejsce tylko dla jednego kota. Jeśli z rakiety wysiądzie dowódca, stery przejmuje kolejny rangą (kolejnością) astronauta. Najdalszym punktem do jakiego może dotrzeć wyprawa, jest tzw. daleki kosmos. Jeśli tak się stanie, dowódca statku trafia na kometę, a jego współpasażerowie na galaktykę. Wyprawa może zakończyć się na dwa sposoby – rakieta rozbija się lub wysiadają z niej wszyscy astronauci. Po zakończeniu jednej natychmiast rozpoczyna się kolejna podróż. Cykl ten powtarza się do momentu, gdy rakieta ulegnie wypadkowi po raz jedenasty lub któremuś graczowi uda się wysłać w kosmos wszystkich swoich podopiecznych.

Kocie łakocie

Grę MLEM: Agencja kosmiczna wygrywa osoba z najwyższą liczbą punktów na koniec. Za co można je więc zdobyć? Po pierwsze za obecność na planetach. Każde z ciał niebieskich ma swój pułap punktowania, ale zasada zawsze jest taka sama – najliczniej reprezentowana agencja zgarnia najwięcej profitów. Źródłem punktów są też astronauci umieszczeni na księżycach i w dalekim kosmosie, a także zdobyte kafelki celów (m.in. za najszybsze umieszczenie trzech astronautów na jednej planecie).

MLEM: Agencja kosmiczna

Każdy kot jest inny

Omawiając grę wydawnictwa Rebel warto nadmienić, że każdy z astronautów należących do danej agencji kosmicznej ma inną funkcję, a co za tym idzie także odmienną umiejętność. Jeden z nich potrafi wylądować na planecie mimo katastrofy statku, inny podwaja punkty zdobywane za obecność na satelicie lub planecie, jeszcze inny może zostać wykorzystany jako dodatkowa kość. Zdolności astronautów są różnorodne – jedne przynoszą profity personalne, inne całej wyprawie, jeszcze inne wręcz przeciwnie – potrafią pokrzyżować szyki współpasażerom. 

Nie jesteśmy sami w kosmosie

Choć rozgrywka w podstawową wersję gry MLEM: Agencja kosmiczna to spora frajda, może ona być jeszcze większa. Wystarczy, że sięgnie się po dodatkowe tryby: UFO, Odkrycia lub Tajne misje

Pierwsze z tych rozszerzeń wprowadza do gry statek obcych, który poruszając się w przeciwnym kierunku prędzej czy później staje na drodze rakiety. Spotkanie takie to okazja dla dowódcy do zdobycia dodatkowych punktów. Występujące w nim kafelki będą także wpływać na liczbę kości, używanych przez dowódcę w czasie podróży, w zamian dając mu możliwość skorzystania z jednorazowej akcji.

Tryb Odkrycia zostaje uaktywniony poprzez wprowadzenie kafelków, które umieszczane są na torze ruchu rakiety. Jeśli statek zatrzyma się na jednym z nich, pole aktywuje się, uruchamiając jeden z trzech efektów: odzyskanie wykorzystanej kości, uzyskanie wskazanej liczby punktów lub przeniesienie rakiety na inne pole.

Ostatnie rozszerzenie wprowadza tytułowe Tajne misje. Ich kafelki wskazują ciała niebieskie, na których należy umieścić astronautę. Trafiają one do graczy w fazie przygotowania i pozostają tajne do końca rozgrywki. 

Wrażenia

MLEM: Agencja kosmiczna to znakomicie pomyślana gra rodzinna. Jej największymi zaletami są moim zdaniem bardzo proste zasady, ekspresowy set up, przyciągająca spojrzenie szata graficzna, a także chwytliwy temat. Wszystko to sprawia, że gra ma szansę trafić w gust bardzo szerokiego grona odbiorców. Tytuł z powodzeniem sprawdzi się zarówno w gronie planszówkowych wyjadaczy, jak i niedzielnych graczy. 

MLEM: Agencja kosmicznaW grze Reinera Knizii pojawiają się kości, a więc i losowość. Warto zaznaczyć, że jest ona jednak w pewien sposób możliwa do ujarzmienia – m.in. dzięki zdolnościom specjalnym astronautów. Nie jest to wiele, ale powiedzmy sobie szczerze, ta właśnie nieprzewidywalność jest bardzo ważnym elementem gry. To ona sprawia, że rozgrywka budzi emocje związane z “być albo nie być” dalszej wyprawy.

Umiejętności załogi kryją w sobie coś jeszcze – element negatywnej interakcji. Pozwalają one np. wysiąść z rakiety na krańcach Drogi Mlecznej i odesłać statek na jej początek, czy też zmusić dowódcę wyprawy, którą właśnie się opuściło do odrzucenia kości.

Podsumowując

MLEM: Agencja kosmiczna to tytuł lekki, zabawny, rodzinny. Gra w sam raz dla fanów kotów i nie tylko. Propozycja wydawnictwa Rebel sprawdzi się jako planszówka, która pomoże rozgrzać ekipę przed poważniejszymi pozycjami. Jest to również dobra opcja dla osób, które w coś tam już grały, ale jeszcze długiego tłumaczenia zasad nie zniosą. Warto grę tą zaserwować również jako planszówkowe główne danie na spotkaniu graczy, którzy lubią sięgać po pozycje przede wszystkim sprawiające frajdę. Tej w MLEM znajdziecie bowiem co niemiara.

Pingwin

Pingwin

MLEM to jedna z tych gier, w których zupełnie nie interesuje mnie kto zwycięży. Latanie stateczkiem i kuszenie losu w tym przepięknym kosmosie jest samo w sobie nagrodą.

Kiedy po raz pierwszy przeczytałam zasady od razu skojarzyła mi się inna gra, w którą grałam wieki temu (a dokładnie lat temu 8) – Celestia. Przypomnę tu wrażenia, które opisywałam w cotygodniku z naszych redakcyjnych rozgrywek:

Pływamy stateczkiem od wyspy do wyspy – im dalej, tym więcej może wypaść przeciwności na kostkach. Jest ich bowiem coraz więcej – zaczynamy od dwóch, aby skończyć na czterech. Zadaniem kapitana jest zagrać karty z ręki dopasowane do symboli, które wyrzucił na kostkach: uda się – płyniemy dalej, nie uda się – to się rozbijamy, nic na tym nie zyskując (ale też nie tracąc). Zadaniem pozostałych pasażerów jest ocena tego, jak bardzo ufam kapitanowi. Po rzucie kostkami, a przed zagraniem kart, zastanawiam się, czy ma on na ręku karty, które pozwolą nam płynąć dalej? Jeśli tak, to decyduję się zostać na pokładzie, jeśli nie – wysiadam na wyspie i zabieram skarb. Oczywiście im dalej w las, tym wartościowsze skarby. To gra oceny ryzyka. Press your luck. Bawimy się świetnie, wzajemnie sobie (nie)ufając. Uff, uff!

Czyż to nie przypomina MLEM? Już Celestia bardzo mi się podobała, ale MLEM podoba mi się jeszcze bardziej. IMHO, mimo mechaniki Press Your Luck, jest jakby więcej kombinowania. Nasi astronauci mają umiejętności (podwajają punkty na księżycach, albo planetach, albo mają spadochron etc.). Widzimy też jak zwiększa się ryzyko. Kapitan może kombinować jakich kości użyć, aby zmaksymalizować szansę na dalszy lot. Gra jest naprawdę super! A to tylko wrażenia z podstawowego trybu, bo wersji rozszerzonej jeszcze nie próbowałam. No po prostu must have!



Grę MLEM: Agencja kosmiczna kupisz w sklepie


 

Dziękujemy firmie Rebel za przekazanie gry do recenzji.

Złożoność gry (3/10):

Oprawa wizualna (9/10):

Ogólna ocena (9/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Gra tak dobra, że chce się ją polecać, zachwycać nią i głosić jej zalety. Jedna z najlepszych w swojej kategorii, której wstyd nie znać. Może mieć niewielkie wady, ale nic, co by realnie wpływało negatywnie na jej odbiór.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active
wordpress_test_cookie

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings