Home | Katalog gier - recenzje, rzuty oka i relacje z rozgrywek | Gry strategiczne | Minecart Town – produkuj, przewieź, powtórz

Minecart Town – produkuj, przewieź, powtórz [Współpraca reklamowa z JELLY JELLY GAMES] Wydawca nie ma wpływu na treść recenzji
Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Minecart Town od JELLY JELLY GAMES.

Czy czasami nie chcielibyście, żeby ktoś odwalił za Was połowę roboty? Pojawiacie się w pracy nie o 9:00, a o 13:00, ciężkie zadania już dawno wykonane, Wam zostaje tylko trochę szlifów i popołudniowa kawa?

Cóż… Minecart Town daje Wam dokładnie taką możliwość! To pick up and deliver, w którym zajmujecie się jedynie tą drugą częścią. Produkcja i zarządzanie zasobami, w której zajmujecie się jedynie ich dystrybucją. To planszowa zabawa w optymalizację połączeń w pewnym bardzo, bardzo pracowitym mieście.

Chwytajmy za taczki! A raczej… patrzmy, gdzie wędrują taczki, za które chwycił już ktoś inny!

Praca na pół etatu

Minecart Town, które otrzymałem z uprzejmych rąk wydawcy – i to od naszego rodaka, Jacka Mackiewicza – to kafelkowa gra dla 1 do 4 graczy. Przez cztery rundy, trwające łącznie około 40 minut, będziemy tu budować małe miasto, które najwyraźniej zajmuje się jedynie produkcją i magazynowaniem dóbr. Pozyskując z centralnego rynku kafelki budynki i łącząc je traktami kolejowymi będziemy tu tworzyć ekonomiczną sieć powiązań i wzajemnych zależności. Część budynków produkuje zasoby, część je magazynuje, a część przetwarza. Punkty, o które przecież zawsze chodzi, pozyskamy z takich właśnie przetwórstw – i z posiadania na koniec gry określonych zasobów w specjalnie do tego przeznaczonych budynkach.

Co rundę otrzymamy tyle dobra, ile wytworzą nasze miasta. Naszym zadaniem będzie taka jego rozbudowa, by machina miasta działała sprawnie, a wytworzone zasoby znalazły swoje odpowiednie miejsce. Tylko tyle – i aż tyle. Minecart Town to połączenie motywów znanych choćby z Fantastycznych FabrykPipeline, choć oczywiście w pewnym uproszczeniu. Budynki kosztują od jednego do kilku zasobów, tory od jednego do dwóch. Trochę bardziej złożone są ich efekty, ale ikonografia szybko staje się zrozumiała, z drobną może pomocą instrukcji. Po kilku rundach nasze Spalarnie, Studnie, Tartaki, Rancza i Publiczne Łaźnie będą w pełnym rozkwicie. A my będziemy głowić się nad tym, jak połączyć je tymi cholernymi torami…

Miasta kolejowe

Clue gry nie są wcale zakup budynków i ich optymalny dobór. Rozterką numer jeden – i największym problemem gry – jest logiczne rozłożenie budynków i połączenie ich torami. A połączenia są nam niezbędne, by wyprodukowane surowce przetransportować tam, gdzie zarobią punkty lub przejdą konwersję. Sąsiadujące kafelki nie pozwalają na przepływ towarów – niezbędne są do tego tory. Nawet w przypadku startowego, podwójnego kafelka.

Oczywiście, gra byłaby zbyt prosta, gdyby nie wymóg łączenia budynków torami. Jednak sposób, w jaki tory są tu zaimplementowane – jako akcję i to płatną w surowcach – sprawia, że radość z konstrukcji szybko ustępuje miejsca frustracji. Dostępnych w grze surowców zawsze jest za mało, by mieć dużo budynków i w jakikolwiek sposób je połączyć. Nasz silnik rozwija się więc bardzo powoli, w ciągłym kompromisie między zgarnianiem ciekawszych i bardziej nam przydatnych kafelków z rynku, a faktycznym ich wykorzystaniem. Tory kosztują nas czas i drewno lub kamień, więc każda tura spędzona na budowie lub przebudowie torowisk boli podwójnie.

Zanim nauczymy się jak ten problem obejść, uwidaczniają się inne cechy gry. Budynków jest tu dość dużo, ale te tańsze są do siebie podobne. Tu coś wyprodukujemy, tam coś zyskamy od razu i potem również wyprodukujemy, tu zamienimy trzy takie produkty na punkty, tam dwa inne. Te droższe oferują już większą różnorodność, ale są z kolei drogie, a część da nam coś dopiero na koniec gry. Zanim więc dokopiemy się takich budynków, możemy już mieć za mało czasu i zasobów, by pod ich kątem zoptymalizować nasze miasto.

Piękna okolica, brzydkie osiedle

Chociaż grze nie można odmówić ładnego wykonania – solidne kafelki w ślicznych woreczkach – to ilustracje nie zachwycają. Kolory są mało intensywne, paleta raczej ograniczona i mocno ziemista. Proste ilustracje zlewają się ze sobą, a ciapnięte w tle zielone plamy nie pozwalają poczuć, że tworzymy tu miasto – raczej sieć malowanych sprayem wysp. Szybko zresztą przykryjemy obrazki kosteczkami surowców, które w mniej lub bardziej zorganizowany sposób będą przesuwać się we wszystkie strony w trakcie gry.

Po entuzjastycznych zapowiedziach przed targami i po uroczej okładce byłem mocno zainteresowany Minecart Town. Niestety, mój entuzjazm szybko opadł. To kilkadziesiąt minut spędzonych z nosem we własnym kącie stołu. Nad nieco frustrującą zagadką przestrzenną. I nad niezbyt urodziwymi, bliźniaczo do siebie podobnymi kafelkami. Transport jest kosztowny i wymaga niesłychanie przemyślanego planowania. Dodatkowo ograniczają nas zasady. Domyślnie, surowce można transportować przez inne budynki – do czasu, aż na trasie nie napotkamy budynku produkującego ten sam rodzaj surowca. W wersji eksperckiej jest odwrotnie – i takie drewno może podróżować tylko przez budynki produkujące lub przetwarzające drewno.

Minecart Town wydało mi się małą, sympatyczną grą o przystępnych zasadach. W rzeczywistości ograniczenia bardziej irytują, niż inspirują. Przeszkadza też losowość. Dostępność budynków jest zupełnie przypadkowa – losujemy je z worka. Jeśli kilka razy pod rząd przeciwnicy pozbawią nas tego, czego potrzebujemy… sami rozumiecie.

O której odjeżdża pociąg powrotny?

Budowa ekonomicznego ciągu przyczynowo-skutkowego – małego miasta – to wdzięczny pomysł. Akcent postawiony na transport i przetwórstwo, bardziej niż produkcję dóbr – również. W Minecart Town nie łączą się one jednak w satysfakcjonującą całość. A przynajmniej nie jest to ten rodzaj satysfakcji, którego szukam nad stołem.

Poszukam szczęścia w innym mieście.

Zalety:
+ dobrej jakości wydanie, z praktycznym insertem i ładnymi woreczkami
+ szybki setup
+ czytelna, niezbyt skomplikowana ikonografia

Wady:
– losowość w dostępnych kafelkach budynków
– frustrujące ograniczenia transportowe
– brak interakcji między graczami



Dziękujemy firmie JELLY JELLY GAMES za przekazanie gry do recenzji.


 

Złożoność gry (4/10):

Oprawa wizualna (4/10):

Ogólna ocena (5.5/10):

Co znaczy ta ocena według Games Fanatic?
Ot, nie mogę powiedzieć, że gra jest zła, ale też nie znajduje w niej niczego takiego, co skłoniłoby mnie, żeby ją polecać, czyli totalny przeciętniak. Sporo istotnych wad wpływających na grywalność. Odczuwalne zalety powodują jednak, że osoby będące fanami gatunku – mogą znaleźć w niej coś dla siebie.

Przydatne linki:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings