Być może to Twoja pierwsza gra, może szukasz inspiracji na prezent dla bliskich, albo po prostu korci Cię, żeby szybko wydać zarobioną właśnie premię. Najważniejsze byś Ty i Twoi współgracze dobrze się bawili…. no i nie żałowali wydanych pieniędzy! W tym celu powstała ta lista – jako pomoc gracza i poradnik zakupowicza.
Kluczem do jej powstania była dostępność tytułów w polskich sklepach planszówkowych. Stawiamy na tytuły sprawdzone, uznane, często nagradzane, a przede wszystkim lubiane przez graczy – i redakcję. Niektóre z nich to absolutne hity swojego gatunku. Inne to ponadczasowe klasyki, bez których nie obejdzie się żadna kolekcja.
Rynek gier planszowych jest jednak przebogaty – mamy nadzieję, że rozpoczniesz wkrótce własne poszukiwania, bo poza tytułami wymienionymi poniżej jest jeszcze całe mnóstwo świetnych planszówek, które warto poznać. Jeśli zainteresuje Cię konkretna gra, polecamy podążać za opisującymi ją tagami i kategoriami, które pozwolą Ci znaleźć pokrewne tytuły oparte o te same mechanizmy czy tematykę.
Każda propozycja zawiera w nazwie planszówki link do anglojęzycznego serwisu boardgamegeek.com (znajdziecie tam mnóstwo zdjęć, recenzji i komentarzy użytkowników, dyskusji o zasadach i wariantach, a nawet pomocy do wydrukowania, FAQ itp), linki do recenzji, informację o liczbie graczy oraz wersji językowej, w jakiej gra jest dostępna na rynku:
- PL – gra do nabycia w pełnej polskiej wersji językowej
- ENG/PL – wydanie angielskie, instrukcja PL i/lub tłumaczenie elementów gry można pobrać z Internetu (serwis boardgamegeek.com – link w tytule gry) lub dołączana przy zakupie w sklepie. Stopień zależności językowej jest niski lub gra nie posiada istotnych, obcojęzycznych napisów na kartach, planszy czy innych komponentach (albo zawiera tam tylko nazwy własne lub tematyczne ozdobniki)
- ENG – gra dostępna w wersji angielskiej. Zwykle w przypadku takich gier przynajmniej jedna osoba musi znać ten język na dobrym poziomie, żeby wytłumaczyć innym zasady, ew. zrobić tłumaczenie elementów. Najlepiej jednak, aby wszyscy gracze znali angielski.
Proponowane gry podzieliliśmy na kategorie wg. stopnia złożoności:
- LEKKIE – gry, które mają dużą szansę spodobać się każdemu, w każdym przedziale wiekowym. Proste zasady, umiarkowany czas rozgrywki, a przy tym duża grywalność – to kryteria, którymi się kierowaliśmy przy wyborze. Bardzo dobre na sam początek przygody z grami planszowymi lub do zabawy w rodzinnym gronie.
- ŚREDNIE – zawierają więcej współistniejących mechanik i wymagają od graczy nieco dokładniejszego planowania i skupienia nad przebiegiem rozgrywki, choć zasady pozostają wciąż przystępne. Mogą się sprawdzić jako pierwsza planszówka lub prezent z zaznaczeniem, że właściciel gry gotów jest poświęcić nieco dłuższy czas na jej naukę.
- AMBITNIEJSZE – tutaj proponujemy bardziej złożone i mózgożerne gry. Są często dłuższe, zawierają więcej komponentów, ich przygotowanie i złożenie wymaga więcej czasu, ale w zamian oferują więcej możliwości, strategii i nowych dróg prowadzących do zwycięstwa, odsłaniających się w miarę zdobywania przez graczy doświadczenia. Nadają się przede wszystkim do systematycznych rozgrywek w stałej grupie. Polecamy je osobom bardziej wymagającym, szukającym wyzwania i satysfakcji, jaką dają opanowanie, rozgrywka i zwycięstwo w bardziej złożonym systemie mechanik. Tytuły ambitniejsze najlepiej rozważać już PO zakupie swojej pierwszej planszówki – a nawet kilkunastu pierwszych planszówek.
To co, wiesz już, czego szukasz?
Zajrzyj do najbliższej sercu kategorii i sprawdź, co nowego odkryjesz dzisiaj!
Gry rodzinne
Gry rodzinne
Najbardziej uniwersalny gatunek gier. Atrakcyjne wydanie, nieskomplikowane zasady i bardzo, bardzo duża grywalność sprawiają, że zwykle świetnie bawią się przy nich osoby w każdym wieku. Tury trwają krótko, rozgrywka jest dynamiczna, zwykle o dużej interakcji. Można sobie nawzajem trochę 'poprzeszkadzać’, jest sporo śmiechu. Prezentowane poniżej tytuły świetnie nadają się też na wciąganie w planszówkowe hobby nowych osób.
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, recenzja GF, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) – osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedano ponad 32 miliony egzemplarzy gry.
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja GF, videorecenzja) – wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów’, 'Dziadka do orzechów’ czy 'Małego Księcia’. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno – Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował.
- Domek (PL, 2-4 os, recenzja GF, videorecenzja, instrukcja) – angielska nazwa tego tytułu to Dream Home… Jaki więc będzie Twój wymarzony domek? Przytulny, czy funkcjonalny? Będzie w nim pokój gier, wielka kuchnia, a może trzy łazienki? Podczas rozgrywki na przestrzeni 12 tur będziesz wybierać parę kart – pokój i wyposażenie, dach, narzędzie lub pomocnika tworząc wymarzoną przestrzeń do życia. Ładna, łatwa, ale i bardzo sprytna gra spodoba się zarówno dorosłym, jak i dzieciom.
- Wsiąść do Pociągu:Europa (PL, 3-5 os, recenzja GF, videorecenzja, recenzja wersji Ameryka) – budowanie połączeń kolejowych pomiędzy europejskimi miastami, za pomocą zestawów kart z wagonami różnego koloru. Będziesz budował krótkie linie, czy może zainwestujesz w realizację wysoko punktowanego połączenia transkontynentalnego? Szybkie, pewne korzyści czy długoterminowe, ale ryzykowne inwestycje?
- Carcassonne (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) – budowa zamku i odkrywanie jego okolic, za pomocą odsłanianych płytek terenu. Czasem będzie to pokojowe budowanie mapy, innym razem – ostra walka pełna wrednych zagrań. Kafelkowy, ponadczasowy klasyk, do którego dostępnych jest blisko 200 rozszerzeń i dodatków!
- Cytadela (PL, 2-8 os, recenzja GF, recenzja, recenzja ) – nieskomplikowana karciana gra o budowaniu miasta przy pomocy kart postaci, wchodzących ze sobą w ciekawe interakcje. Pełna intryg i złośliwości, ale też wzbudzająca salwy śmiechu i świetnie przyjmowana w każdym towarzystwie.
- 7 Cudów Świata (PL, 2-7 os, recenzja GF, videorecenzja) – lekka, szybka gra cywilizacyjna, hit targów Spiel 2010 w Essen. Wznoś słynne budowle starożytności i rozwijaj swoją cywilizację, handlując z sąsiadami – wszystko to dzięki przekazywanym z ręki do ręki kartom technologii.
- Jamajka (PL, 2-6 os, recenzja GF) – statki w dłoń! Jamajka to gra wyścigowa, w której każdy z nas wcieli się w rolę kapitana zarządzającego swoim statkiem. Podczas rejsu dookoła wyspy będziemy zbierać skarby, dbać o nasze zapasy oraz walczyć z innymi piratami. Dopłynięcie do mety to tylko połowa celu, wszak co nam po piracie nie zbierającym łupów?
- Kolejka (PL, 2-5 os, videorecenzja, Jak powstawała Kolejka?) – gra planszowa wydana przez IPN. Przypomnij sobie, jak to było stać w Polsce Ludowej za papierem toaletowym, organizować komitet kolejkowy, polować na kolorowy telewizor… Przypomnij sobie i pokaż swoim dzieciom!
- Terra (PL, 2-6 os, recenzja GF, videorecenzja, videinstrukcja) – w kategorii gier rodzinnych nie powinno zabraknąć tytuły quizowego. Terra to jednak pozycja nieco bardziej złożona niż klasyczne zgadywanki z wiedzy ogólnej. Oryginalne pytania typu “Jaki poziom nachylenia ma najbardziej stroma, zamieszkana ulica?” oraz wprowadzenie w niej elementu szacowania jednocześnie na dwóch torach i określania obszaru na mapie dodają grze rumieńców i sprawiają, że doskonale sprawdza się w każdym składzie.
- Stone Age / Epoka Kamienia (PL, 2-4 os, videorecenzja, recenzja GF) – pokieruj rozwojem plemienia, zbieraj zasoby, gromadź żywność, rozmnażaj się i rozwijaj cywilizacyjnie. Bacznie obserwuj konkurentów i podkupuj potrzebne im wysoko punktowane karty rozwoju
- Agricola Rodzinna (PL, 2-4 os, recenzja GF, videorecenzja, instrukcja) – oryginalna wersja kultowej gry Uwe Rosenberga to dla Twojej ekipy nieco za wysokie progi? Dla osób takich jak Ty powstała jej prostsza i ładniejsza wersja! Podstawowe zasady są te same – wysyłamy robotników na pola akcji, aby czerpać z tego korzyści. W efekcie mamy zbudować najlepiej prosperujące gospodarstwo, nie zapominając o tym, aby wykarmić powiększającą się rodzinę.
- Azul (PL, 2-4 os, recenzja GF, videorecenzja, instrukcja) – to jedna z gier, która doczekała się już kilku wersji. Dlaczego? Ponieważ jest świetna. Tak po prostu. Układanie mozaiki z solidnych, kolorowych kafelków według zasad prostych, ale zapewniających satysfakcjonującą rozgrywkę to czysta przyjemność, do której można wracać m.in. w wersji klasycznej, czekoladowej, ale i mini.
- K2 (PL, 1-5 os, recenzja GF, videorecenzja) – nikt nigdy nie zdobył zimą legendarnego himalajskiego szczytu K2. Niesprzyjająca pogoda, brak tlenu, ryzykowne decyzje, wyścig z innymi wspinaczami – z tym wszystkim będziesz musiał sobie poradzić.
- Dominion (PL, 2-4 os, recenzja GF, videorecenzja) – hitowa gra planszówkowych targów Essen’08 i niekwestionowany klasyk mechaniki deck building. Gracze budują własne, autorskie talie kart akcji, a potem za ich pomocą kupują punkty zwycięstwa. Czy Twoja talia okaże się skuteczniejsza? Czy umieścisz w niej jakieś nieprzyjemne niespodzianki dla przeciwników? Proste, przejrzyste, emocjonujące!
- Smallworld (PL, 2-5 os, recenzja GF, videorecenzją) – obejmij kontrolę nad jedną z niesamowitych ras w bajkowym świecie fantasy! W jednej rozgrywce przyjdzie Ci prowadzić Dyplomatyczne Krasnoludy, w innej Heroiczne Niziołki… Kombinacji cech ras jest mnóstwo, ale władcami Smallworldu może zostać tylko jedna!
- El Grande (PL, 2-5 os, recenzja GF) – walcz z innymi o kontrolę Hiszpanii! W El Grande wcielisz się w tytułowego arystokratę by swoimi działaniami powiększyć wpływy w kolejnych regionach. Ale uważaj liczba Twoich caballero jest ograniczona, a przeciwnicy szybko wykorzystają Twoją słabość przeciwko Tobie. El Grande to gra, w której cały czas będziesz zmuszony adaptować swój plan do sytuacji na stole. Tylko dla ludzi o mocnych nerwach!
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja GF, videorecenzja) – rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico – produkcja, sprzedaż i transport egzotycznych towarów. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Agricola (PL, 1-5 os, recenzja GF – wersja dla tarczy, recenzja GF – wersja rodzinna, recenzja, videorecenzja) – przez długi czas Agricola zajmowała 1 miejsce w rankingu najlepszych gier świata. Gra przedstawia w interesujący sposób dolę XVII-wiecznej rodziny chłopskiej. Obsiewanie pól, sadzenie warzyw, hodowla, żniwa, rozbudowa domostwa – wszystko to budzi w Agricoli zaskakująco wiele emocji, dzięki mistrzowskiemu projektowi autorstwa Uwe Rosenberga
- Cywilizacja: Poprzez Wieki (PL, 2-4 os, recenzja, samouczek) – zaawansowana, strategiczna planszówka, inspirowana kultową komputerową grą 'Civilization’. Teraz możesz udowodnić wyższość zbudowanego przez siebie społeczeństwa nad cywilizacjami innych graczy w jeden wieczór!
Gry ekonomiczne
Gry ekonomiczne
Znajdziesz w nich prawdziwe mechanizmy rynkowe (np. podaż/popyt) i wszystkie właściwe biznesowi dylematy: kupić? Sprzedać? W co zainwestować? W odróżnieniu od Monopoly, powszechnie, lecz niesłusznie uważanej za grę ekonomiczną, losowość jest w nich bardzo ograniczona. Kluczowe są decyzje gracza – trafne, lub nie. Wiele w grach ekonomicznych kalkulowania (a jakże!), dają jednak sporo satysfakcji z… zarabiania pieniędzy oczywiście!
- Osadnicy z Catanu (PL, 3-4 os, videorecenzja, videorecenzja, instrukcja) – osadnicy przybyli na wyspę. Który z nich pierwszy zbuduje wioski, miasta, drogi? Który trafniej zainwestuje? Który lepiej będzie negocjował wymiany towarów? Pozycja obowiązkowa dla początkujących planszówkowiczów! Do tej pory, na całym świecie sprzedało się 15 milionów egzemplarzy gry.
- Fasolki/Bohnanza (PL, 3-5 os, videorecenzja, recenzja) – uprawiaj różne odmiany fasoli, negocjuj wymiany z innymi graczami, decyduj czy zainwestujesz w odmiany rzadkie, czy te popularne…
- Wysokie Napięcie (PL, 2-6 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) – walka koncernów energetycznych o osiągnięcie jak najrozleglejszej sieci. Znakomita symulacja rynku surowców energetycznych i dynamiczne licytacje
- Pret-a-Porter (ENG, 2-4 os, recenzja, videorecenzja) – zarządzanie domem mody. Zainwestujesz w nowoczesny design, w PR, czy może w bardziej wykwalifikowanych pracowników? Tylko musisz się spieszyć – pokaz w Paryżu już za chwilę, a koszty utrzymania firmy szybko rosną…
- Brass/Age of Industry (ENG, 2-4 os, recenzja, recenzja, videoporadnik AoI) – rywalizacja przemysłowców w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii – gra o dużej głębi, znakomicie oddająca realia tamtego okresu. AoI to lekko zmodernizowany Brass.
- Puerto Rico (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, instrukcja) – rozbudowywanie własnych posiadłości na wyspie Puerto Rico. W co zainwestować? W Tytoń, kawę, indygo, a może w najtańszą kukurydzę? W którym momencie sprzedać wyprodukowane towary?
- Steam/Age of Steam (PL, 3/2-6 os, recenzja, recenzja)- znakomite, różniące się tylko niuansami gry kolejowe, w których zarabiamy na transporcie towarów pomiędzy miastami, a zarobione pieniądze inwestujemy w budowę kolejnych połączeń
Gry nawiązujące tematem do kultury masowej
Gry nawiązujące tematem do kultury masowej
Są zwykle doskonałym prezentem dla miłośników danego tematu, bo posiadają wyczuwalny klimat oryginalnej powieści, filmu czy gry komputerowej. Nie wszystkie z tytułów wymienionych poniżej to sprawdzone evergreeny czy propozycje idealne dla początkującego – celem tego akapitu jest bowiem zaprezentowanie bogactwa planszówkowych nawiązań do ikon kultury masowej. Wczytajcie się więc w recenzje i opinie, które znajdziecie w linkach.
Amerykańskie wydawnictwo Fantasy Flight Games specjalizuje sie w produkcji gier z wykorzystaniem licencji popularnych seriali, filmów czy gier komputerowych.
W ich ofercie dostępne są m.in. gry planszowe, karciane i kolekcjonerskie
osadzone w:
– Mitologii Cthulhu, stworzonej przez H.P. Lovecrafta
– tolkienowskim Śródziemiu
– Starym Świecie, znanym z systemu RPG Warhammer i Warhammer 40.000
– świecie Conana Barbarzyńcy, z książek R.E.Howarda
– świecie Westeros, znanym z tzw. 'Sagi Lodu i Ognia’ George’a RR Martina, zapoczątkowanej powieścią „Gra o Tron”
– uniwersum Gwiezdnych Wojen (Star Wars)
– uniwersum serialu Battlestar Galactica
– uniwersum nawiązującym do filmu 'Łowca androidów’ (Blade Runner)
oraz planszowe wersje komputerowych hitów:
– Starcraft
– Civilization
– Gears of War
– Doom
Wiele z tych gier znajduje się (lub wkrótce będzie) w ofercie polskiego wydawnictwa Galakta, oczywiście w rodzimej wersji językowej.
Na rynku są również produkcje innych wydawnictw, nawiązujące do gier komputerowych: Age of Empires III, Railroad Tycoon, Władcy Podziemi (na motywach gier komputerowych serii Dungeon Keeper, PL) czy Mage Knight (podobne do komputerowej serii Heroes of Might&Magic).
Wielu twórców planszówek próbowało stworzyć planszową wersję słynnej komputerowej Cywilizacji Sida Meiera. Stąd na rynku mamy m.in. Cywilizację: Poprzez wieki (opisywana w grach rodzinnych), Clash of Cultures czy 7 Cudów Świata (opisywana w grach rodzinnych).
Dostępne są również planszówki osadzone w światach systemu RPG Advanced Dungeons&Dragons, na czele z Lords of Waterdeep.
Gier doczekały się też serial Spartakus (Spartacus: A Game of Blood&Treachery) powieści Kena Folleta (Filary Ziemi i Świat bez końca – obie w wersji PL) oraz Terry’ego Pratchetta (Discworld: Ankh-Morpork, PL)
a także popularne stwory obecne w kulturze masowej, jak wampiry i zombie, Dracula (PL), Nightfall (PL), Zombicide(PL) Zombiaki i Zombiaki 2:Atak na Moskwę, Last Night on Earth
Gry dwuosobowe
Gry dwuosobowe
Wiele gier posiada wariant dwuosobowej rozgrywki, lecz nie zawsze działa on równie dobrze jak wieloosobowa. Dlatego w tej kategorii proponujemy tytuły specjalnie dedykowane do pojedynków 'jeden na jednego’ lub gry wieloosobowe, które naprawdę dobrze sprawdzają się jako dwuosobówki: od króciutkich, nieco abstrakcyjnych karcianek, po ambitne, mózgożerne strategie.
- Władca Pierścieni:Konfrontacja (ENG/PL, recenzja, instrukcja) – Poprowadź Drużynę Pierścienia w pełnej napięcia wyprawie do Mordoru. Wydają Ci się słabsi od sług Ciemności? Wykorzystaj swój spryt i ich unikalne umiejętności
- Hawana (PL, 2-4, recenzja, videorecenzja, recenzja) – Zbieraj materiały budowlane, zatrudniaj robotników, buduj unikalne obiekty w stolicy Kuby, ale nie zapomnij tez nasłać na swojego przeciwnika poborcy podatkowego, albo nawet złodzieja
- Mr Jack/Mr Jack in New York (ENG/PL, recenzja wersji 'New York’, videorecenzja) – gra logiczno-detektywistyczna. Teraz już Kuba Rozpruwacz się nie wymknie – wiadomo, że osławionym przestępcą jest jedna z osmiu postaci. Potrafisz przechytrzyć Kubę i odkryć jego tożsamość?
- Neuroshima Hex (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja, videorecenzja) – przez długie lata najbardziej znana i najlepsza polska gra, teraz w nowej szacie graficznej (edycja 3.0). Poprowadź jedną z czterech różnych armii do zwycięstwa. Postapokaliptyczny świat, pełna napięcia, szybka rozgrywka.
- Claustrophobia (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) – Czy odważysz się wyruszyć na czele grupy śmiałków, aby stawić czoła Demonowi w mrocznych podziemiach? Proste zasady, znakomite wykonanie, szybki czas rozgrywki, klimatyczne scenariusze.
- Gry karciane formatu LCG (Android: Netrunner, Warhammer: Inwazja, Star Wars czy anglojęzyczna A Game of Thrones) – gry systemu LCG to karcianki kolekcjonerskie w swoich założeniach podobne do popularnych CCGów (np Magic: The Gathering, Legend of the Five Rings) z tą różnicą, że w dodatkach gier LCG znajdziemy określone z góry zestawy kart, zamiast losowych jak w CCG. Dedykowane do pojedynków jeden-na-jeden, choć posiadają też warianty multi. Więcej o LCGach tutaj i tutaj.
- Summoner Wars (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) – niekolekcjonerska karcianka przedstawiająca zmagania armii ze świata fantasy. Kilkanaście różnorodnych armii w osobnych zestawach, bardzo emocjonujące bitwy
- Caylus (PL, 2-5 osób, recenzja, videorecenzja) – jedna z najlepszych 'mózgożernych’ gier świata. Wspólnie budujecie zamek we Francji, ale tylko jeden z budowniczych zdobędzie łaskę króla.
- Race for the Galaxy (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) – szybka, lecz wymagająca gra karciana. Zbuduj kosmiczną cywilizację, która okaże się najskuteczniejsza w zdobywaniu punktów zwycięstwa. Wykaż się elastycznością, odkrywaj bogactwo istniejących w grze strategii.
- Zimna Wojna 1945-1989 (PL, recenzja, recenzja, videorecenzja) – polska edycja światowego hitu – Twilight Struggle (1 miejsce w rankingu BGG). Buduj strefę wpływów USA lub ZSRR, wykorzystaj w odpowiednim momencie Fidela Castro, Lecha Wałęsę, stwórz bloki wojskowe… Ale pamiętaj – nie przeciągaj struny, bo grozi to wojną atomową! Doskonała gra dla pasjonatów historii najnowszej.
- Wojna o Pierścień (PL, 2-4 os, videorecenzja ENG) – strategia prawdziwie epicka! Siły militarne Wolnych Ludów desperacko próbują powstrzymać hordy Saurona, by dać czas Drużynie Pierścienia na dotarcie do Orodruiny. Czy wykonają zadanie?
Wiele interesujących gier dwuosobowych można znaleźć także wśród gier wojennych i gier logicznych
Gry imprezowe
Gry imprezowe
Można się przy nich bardzo dobrze bawić praktycznie wszędzie, przy każdej okazji i z towarzystwem w każdym wieku – z założenia są to gry lekkie. Zasady są banalne, udział może brać nawet kilkanaście osób, a wszystko trwa najczęściej nie dłużej niż 30 minut, wypełnionych śmiechem. Gry imprezowe mają w rzeczywistości charakter bardziej 'zabawy’, niż 'gry’, i tak też należy je traktować.
- Dixit (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) – wspaniała, niebanalna gra polegająca na odgadywaniu skojarzeń, które graczom nasunęły unikalne, bajkowo ilustrowane karty, rodem z 'Alicji w Krainie Czarów’, 'Dziadka do orzechów’ czy 'Małego Księcia’. Doskonały prezent, praktycznie w ciemno – Dixita pokocha każdy, nawet jeśli nigdy do tej pory planszówkami się nie interesował
- Dobble (PL, 2-8 os, recenzja, videorecenzja) – szalona, superszybka gra na spostrzegawczość.
- Palce w Pralce (PL, 4-12 os, recenzja, recenzja) – wygibasy palcami w rytm słynnego klaskanego/wystukiwanego motywu z 'We will rock You’ zespołu Queen. Tempo coraz szybsze, a palce coraz bardziej się wyginają… Ta zabawa wciągnie każdego!
- The Resistance: Agenci Molocha (PL, 5-10 os, recenzja, recenzja) – znakomita gra, podobna trochę do popularnej 'Mafii’. Odkryjcie kto w waszej grupie jest podwójnym agentem, bo inaczej nie wykonacie misji!
- Munchkin (PL, 3-8 os, recenzja, recenzja) – Grałeś kiedyś w gry fabularne (RPG)? Pamiętasz ten nieustanny pościg za punktami doświadczenia i skarbami, bez dbania o klimat rozgrywki? W parodiującym taką sesję Munchkinie, znajdziesz to wszystko.
- Jungle Speed/Prawo Dżungli (PL, 2 i więcej, recenzja, recenzja) – okaż się szybszy i zwinniejszy od przeciwników w walce o totem.
- Pitchcar (PL, 2-8, videorecenzja, recenzja) – tradycyjna gra w kapsle w nowym, atrakcyjnym wydaniu
- Villa Paletti (PL, 2-4 os, videorecenzja) – gra podobna w swoich założeniach do Jengi. Gracze konstruują budowlę opartą na filarach, które wyciągać trzeba z niższych pięter.
- Time’s Up (PL, 4-12 os., recenzja, videorecenzja) – unowocześnione, ulepszone kalambury o wzrastającym stopniu trudności.
Gry przygodowe
Gry przygodowe
W swoich założeniach bardzo podobne do 'Magii i Miecza’ (na pewno znasz…). Najczęściej kierujemy poczynaniami bohaterów mierzących się ze Złem, podnoszących swoje umiejętnosci i kolekcjonujących magiczne przedmioty. Schemat zwykle jest podobny: ruch bohaterem, następnie pociągnięcie karty wydarzeń i realizacja zaistniałej sytuacji (np. walka z potworem widniejącym na karcie, znalezienie skarbu etc etc). Tym niemniej od czasów Magii i Miecza pojawiło się kilka ciekawych tytułów, z nowymi, świeżymi pomysłami.
Ze względu na dużą ilość anglojęzycznych tekstów na licznych kartach, czym charakteryzują się przygodówki, radzimy początkującym ograniczyć się do gier polskojęzycznych, przedstawionych poniżej:
- Talisman (Magia i Miecz) (PL, 2-6 os, videorecenzja, recenzja) – stara dobra Magia i Miecz, nad którą wielu z nas spędziło kawałek dzieciństwa – znów po polsku! Tym razem w nowym, bardzo atrakcyjnym wydaniu (figurki bohaterów, atrakcyjne i kolorowe grafiki na kartach przygód, poprawione zasady).
- Claustrophobia (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) – Czy odważysz się wyruszyć na czele grupy śmiałków, aby stawić czoła Demonowi w mrocznych podziemiach? Proste zasady, znakomite wykonanie, szybki czas rozgrywki, klimatyczne scenariusze.
- Dracula (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) – Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu… Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!
- Kupcy i Korsarze (PL, 2-4 os, wideorecenzja, recenzja, recenzja, ) – by zdobyć bogactwo pójdziesz drogą pirata czy kupca? Pływaj na wodach Morza Karaibskiego, handluj, walcz, ulepszaj swój statek, wykonuj zlecone misje.
- Mage Knight (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) – świetna, złożona gra, trochę w stylu komputerowych gier z serii Heroes of Might&Magic. Znakomicie oddany rozwój bohatera.
- Descent (PL, 2-5 os, recenzja) – poprowadź bohaterów, stawiając wspólnie czoło mrocznemu Panu Podziemi.
- Posiadłość Szaleństwa (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) – wciąż gra planszowa, a jednak zahaczająca już o RPG. Staw czoło tajemnicom starej posiadłości w jednym z kilku złożonych scenariuszy.
Gry kooperacyjne
Gry kooperacyjne
Nie zawsze musisz rywalizować ze współgraczami. W grach kooperacyjnych wspólnie planujecie swoje działania, stawiacie czoła przeciwnościom losu i ratujecie świat przed zagrożeniem. Przeciwnikiem może być sama gra (np układ kart), jeden ze współgraczy odgrywający 'Tego Złego’, któremu pozostali razem się przeciwstawiają, może być to również zdrajca w Waszych szeregach!
- Zakazana Wyspa (PL, 2-4 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) – czy zdołacie odnaleźć i wywieźć skarby, zanim wyspę pochłoną morskie fale?
- Pandemic (PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) – gracze walczą z ogólnoświatową epidemią. Czas upływa, choroby błyskawicznie przenosza się z miejsca na miejsce – czy szczupły zespół miedzynarodowych specjalistów wygra nierówną walkę z mikrobami?
- Dracula (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja) – Łowcy ścigają Draculę po całej Europie. Gdzie ukrywa się wampiryczny hrabia? Widziano go w Madrycie, potem w Paryżu… Gdzie jest teraz? Lecz uważajcie: jeśli spotkacie Draculę nie w dzień lecz w nocy, z łowców staniecie się zwierzyną!
- Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island (PL, 1-4, recenzja, recenzja, videorecenzja) – eksploruj tropikalną wyspę, pełną przygód. Zanurz się w klimat znany z powieści Stevensona czy Defoe! RC to obecnie najlepiej oceniana polska gra w rankingu BGG!
- Horror w Arkham (PL, 1-8 os, recenzja, recenzja) – klasyczna, nieco 'oldskulowa’, gra przygodowa nawiązująca do literatury H.P.Lovecrafta, w której gracze usiłują powstrzymać przyjście Wielkich Przedwiecznych. Gra posiada liczne dodatki, a tematykę kooperacyjnej walki z Cthulhu rozwijaja także Eldritch Horror.
- Battlestar:Galactica (PL, 3-6 os, recenzja, videorecenzja) – gra kooperacyjna, oparta na motywach znanego serialu s-f. Współdziałacie by ochronić flotę statków cywilnych. Ale czy aby na pewno wszyscy macie ten sam cel? Ktoś jest Cylonem i szkodzi ludzkim wysiłkom. Kto?
Gry dla jednego gracza
Gry dla jednego gracza
Planszówkami można się cieszyć również w pojedynkę. Na rynku dostępne są tytuły posiadające znakomicie działające warianty dla jednego gracza (głównie z segmentu kooperacyjnych), a także dedykowane gry jednoosobowe. Wyzwaniem jest tutaj pokonanie samej gry (skryptów przygotowanych przez autora, układów kart akcji itp) i znalezienie wyjścia ze skomplikowanej sytuacji. Wśród jednoosobówek znajdziemy zarówno klasyczne eurogry, jak i złożone gry wojenne, przy czym warto podkreślić szczegółowość i realizm tych ostatnich.
- Onirim (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) – ucieczka z mrocznej Krainy Snów. Spiesz się, zanim zamkną się ostatnie drzwi!
- Piętaszek (PL, 1 os, recenzja, recenzja) – jako pomocny Piętaszek pomóż zagubionemu Robinsonowi przetrwać na tropikalnej wyspie
- D-Day Dice (ENG/PL, 1-4 os, recenzja, recenzja) – gra kościana luźno oparta na zmaganiach w Normandii w 1944 r. Łatwe zasady, choć niełatwe wyzwania!
- Władca Pierścieni LCG (PL, 1-2 os, recenzja, videorecenzja) – przeżyj liczne przygody w Tolkienowskim Śródziemiu. Buduj talie dla swoich bohaterów i stawiaj czoła różnorodnym wyzwaniom!
- W grze solo sprawdzają się znakomicie również Mage Knight (opisany w grach przygodowych) oraz Robinson Crusoe i Arkham Horror (opisane w kooperacyjnych)
Uwaga: wszystkie z poniższych gier wymagają dobrej znajomości języka angielskiego!
- D-Day at Omaha Beach (ENG, 1 os, videorecenzja ENG) – i znów Normandia’44, tym razem w grze bardzo szczegółowej, złożonej lecz uważanej za prawdopodobnie najlepszą w gatunku jednoosobówek
- RAF: The Battle of Britain 1940 (Lion vs Eagle) (ENG, 1-2 os, videorecenzja ENG) – znakomita gra o zmaganiach powietrznych w Bitwie o Anglię. Graj jako dowódca RAFu lub planuj ataki w kwaterze Luftwaffe
- seria gier 'Leader’, w której możemy dowodzić dywizjonem mysliwców F-4 Phantom, F-18 Hornet czy śmigłowcami Apache.
- seria gier 'Field Commander’, w której możemy odgrywać kampanie generała Erwina Rommla, Aleksandra Wielkiego i Napoleona.
- Fields of Fire (fabularyzowany zapis rozgrywki) – złożona gra opisująca walki 9 Pułku Piechoty USA w Normandii, w czasie wojny koreańskiej i w Wietnamie. Realistyczny system dowodzenia sprawi, że poczujesz się jak prawdziwy dowódca, którego podwładni nie zawsze wykonują przekazane im rozkazy…
- Silent War oraz Steel Wolves – poprowadź wojnę podwodną na Pacyfiku przeciwko siłom morskim imperialnej Japonii lub poluj niemieckimi U-Bootami na atlantyckie konwoje.
Gry wojenne
Gry wojenne
Gry o tematyce historycznej, pozwalające realizować marzenia o dowodzeniu armiami i toczeniu pasjonujących, epickich bitew. Proponowane przez nas tytuły lekkie dobrze sprawdzą się w rozgrywkach z młodymi miłośnikami historii i wojskowości. Średnie oferują planszowym dowódcom już znacząco więcej dylematów, stanowią też bardzo fajną zachętę do sięgnięcia po ambitniejsze tytuły warte zainteresowania. Miłośnicy historycznych gier strategicznych, choć w dużej liczbie obecni na naszym forum, mają również swoje specjalistyczne miejsce dyskusji: forum strategie.net.pl.
- Memoir’44 (ENG/PL, 2 os, videorecenzja, recenzja) – walki amerykańsko-niemieckie z okresu II wojny światowej. Dodatki wprowadzają inne teatry działań wojennych. Gra bardzo pobieżnie oparta na realiach II ws.
- 303 / 111 (PL, 2 os, recenzja 303, recenzja 303, videorecenzja 111, recenzja 111) – bardzo proste gry historyczne wydane przez IPN. W pierwszej gracze mogą poczuć klimat słynnej lotniczej Bitwy o Anglię, w drugiej – bronić Warszawę we wrześniu 1939 roku przed niemieckimi bombowcami.
- Command&Colors: Ancients (ENG, 2 os, recenzja, recenzja) – najsłynniejsze bitwy Starożytności pomiędzy Kartaginą, Rzymem i Syrakuzami. W grach innego cyklu serii C&C Napoleonics, przedstawiono również bitwy okresu napoleońskiego.
- Bitwy Westeros (PL, 2 os, videorecenzja) – teraz możesz odgrywać bitwy pomiędzy Lannisterami a Starkami, znane z powieści „Gra o Tron” autorstwa Georga R.R. Martina. Zapowiadane są rozszerzenia z pozostałymi rodami. Jakkolwiek gra osadzona jest w świcie fantasy, 'Bitwy’ mocno nawiązują do realiów średniowiecznej sztuki wojennej.
- Friedrich (ENG/PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) – XVIII wiek, wojna siedmioletnia i starcia Fryderyka Wielkiego z wojskami koalicji. Oryginalna, niebanalna gra wojenna. Warto również zainteresować się bardzo podobną Marią.
- Sekigahra: The Unification of Japan (ENG, 2 os, recenzja, videorecenzja ENG) – jest rok 1600. O władzę w Japonii walczą dwa stronnictwa: Mitsunariego Ishidy i Tokugawy Ieyasu. Klimatyczna, bardzo przystępna i niezwykle emocjonująca strategia.
- A Few Acres of Snow (ENG, 2 os, videorecenzja, videorecenzja ENG) – niebanalna, nowatorska gra o XVIII-wiecznych starciach francusko-angielskich w śniegach Kanady. Dzięki wysublimowanej interakcji bardzo lubiana przez płeć piękną.
- Orzeł i Gwiazda (PL, 2-4 os, recenzja, recenzja) – gracze wcielają się w dowódców wojny polsko-sowieckiej 1920 roku. Teraz można empirycznie sprawdzić na czym polegał plan Piłsudskiego, jakim ryzykiem obarczona była kontrofensywa znad Wieprza, i jak niewiele brakowało Sowietom do zajęcia Warszawy… Znakomity, emocjonujący system tajnych rozkazów i kart operacyjnych. Dostępna jest również nieco zmieniona, anglojęzyczna wersja gry – Strike of the Eagle.
- Hannibal: Rome vs Carthage (ENG, 2 os. recenzja, videorecenzja ENG) – klasyczna już gra planszowa przedstawiająca II wojnę punicką (218-201 r. p.n.e.), w której kartagiński wódz Hannibal Barkas nieomal rzucił na kolana potężny Rzym.
- Napoleon’s Triumph (ENG/PL, 2-8 os, recenzja) – oryginalna, innowacyjna gra, w nowy sposób pokazująca słynną bitwę pod Austerlitz. Nowością są tutaj bloczki (zastępujące kartonowe żetony), mapa przypominająca mapy sztabowe i zasady, w prosty sposób oddające ducha bitew epoki napoleońskiej
- The Napoleonic Wars (ENG, 2-5 os, recenzja) – polityka i wojny czasu napoleońskiej Europy. Jako władca napisz na nowo historię tego okresu i dbaj o interesy swojego mocarstwa. Podobną w założeniach grą jest Here I Stand (XVI-wieczne wojny religijne) oraz Successors (rywalizacja spadkobierców Aleksandra Wielkiego)
- Gry serii COIN (COunter INsurgency, każda ENG, 1-4 os, videorecenzja ENG porównująca gry systemu) osadzone w realiach konfliktów wewnętrznych i walk partyzanckich we współczesnym Afganistanie, Kolumbii rozrywanej walkami między siłami rządowymi, komunistyczną partyzantką i kartelami narkotykowymi, a także na Kubie czasu rewolucji Fidela Castro.
Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne
Strategiczne, wieloosobowe gry wojenno-polityczne
Podobne mniej więcej do znanego 'Ryzyka’, choć – naszym zdaniem – znacznie od niego ciekawsze. Każdy gracz kieruje losami państwa/frakcji, negocjuje sojusze, prowadzi wojny, rozwija posiadane prowincje. Radzimy ostrożność przy nabywaniu tego typu gier na samym początku przygody z planszówkami i bez konsultacji z potencjalnymi współgraczami. Zwykle niemożliwe jest w nich osiągnięcie zwycięstwa bez odpowiednio agresywnej gry (podbój militarny, podstępy, zdrady), a nie każdy dobrze odnajduje się w tego rodzaju działaniach. Czas rozgrywki najczęściej oscyluje w okolicach 2-3 godzin, a zdecydowanie najlepsza zabawa jest przy maksymalnym składzie (4-6 osób).
- Cyklady (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja, recenzja) – rywalizacja greckich polis. Które z nich pierwsze stanie się metropolią? Które pokona przeciwniów, korzystając z pomocy bogów i mitologicznych stworów?
- Szogun / Wallenstein (PL lub ENG, 3-5 os, recenzja Szoguna, recenzja Szoguna, videorecenzja Wallensteina ENG) – przemyślane, klasyczne już eurogry w segmencie territory control. Rozwijaj gospodarkę, podbijaj kolejne regiony i walcz o dominację w Japonii (szogun) lub Niemczech czasu wojen religijnych (Wallenstein). Bitwy toczysz za pomocą wieży bitewnej – tak oryginalnego sposobu rozstrzygania starć na pewno nie widziałeś.
- Chaos w Starym Świecie (PL, 3-4 os, videorecenzja, recenzja) – dysponujący unikalnymi zdolnościami bogowie Chaosu (Tzeentch, Khrone, Nurgle lub Slaannesh) walczą o dominację w krainach Starego Świata, znanych z systemu RPG Warhammer.
- Gra o Tron (PL, 3-6 os, videorecenzja, recenzja) – strategia osadzona w realiach sagi Lodu i Ognia, George’a R.R.Martina. Poprowadź jeden z sześciu rodów w zmaganiach o koronę królewską.
- Imperial (ENG/PL, 3-6 os, recenzja) – niebanalny, bardzo udany mariaż gry ekonomicznej i strategicznej. Wcielamy się w inwestorów, kontrolujących europejskie mocarstwa w XIX wieku. Celem jest nie podbój sam w sobie, ale osiągnięcie jak największego zysku. Na rynku obecna jest też wersja Imperial 2030, osadzona we współczesnej sytuacji politycznej.
W tej kategorii dobrze sprawdzają się również opisywane powyżej w grach wojennych The Napoleonic Wars, Here I Stand oraz gry serii COIN.
Graj z dziećmi (i nie tylko!)
Graj z dziećmi (i nie tylko!)
są to gry dedykowane do grania z dziećmi, zwykle w wieku od 4 do 9 lat, z założenia lekkie. Bardzo proste zasady, przyjazny temat, atrakcyjna grafika zachęci je do zabawy. Warto podkreślić, że nie znajdziemy w nich oklepanego mechanizmu 'rzuć kostką przesuń się do przodu o liczbę pól równą ilości wyrzuconych oczek’ (roll-and-move), znanego choćby z 'chińczyka’ – o nie! Zmuszają one do kombinowania, podejmowania decyzji, określania celów do osiągnięcia – oczywiście, wszystko na miarę możliwości naszych dzieci. Często sami będziemy zaskoczeni, jak dobrze sami się bawimy przy tych grach także my – dorośli.
- Super Farmer(PL, 2-4 os, recenzja)
- Hooop! (2-4 os, PL, [http://www.gamesfanatic.pl/2011/07/20/hooop/]recenzja[/url])
- Pędzące żółwie (PL, 2-5 os, recenzja, videorecenzja )
- Hej, to moja ryba! (PL, 2-4 os, recenzja)
- Wilki i Owce (PL, 2-4 os, recenzja)
- Zlot Czarownic (PL, 2-6 os, recenzja
- Noc Magów (PL, 2-4 os, recenzja)
- Skubane Kurczaki (PL, 2-4 os, recenzja)
- Re Re Kum Kum (PL, 2-6 os, recenzja)
- Loch Ness (PL, 2-5 os, recenzja)
Propozycje gier dla młodszych dzieci znajdziesz także na blogu Spiellust i na GamesFanatic.pl tutaj i tutaj.
Gry logiczne
Gry logiczne
gry abstrakcyjne, pozbawione tematu (podobnie jak np. warcaby, czy Go). Ta specyficzna kategoria eleganckich gier ma w Polsce wielu fanów. Choć posiadają minimalną liczbie zasad, pozwalają jednak na wiele możliwości poprowadzenia rozgrywki
- Abalone (PL, 2 os, videorecenzja, recenzja)
- Duchy (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Pentago (PL, 2 os, recenzja, recenzja)
- Ingenious (Geniusz) (PL, 1-4 os,videorecenzja, recenzja)
- Blokus (PL, 2-4 os., recenzja, videorecenzja)
- Rój (PL, 2 os, recenzja, videorecenzja)
- Quarto! (ENG/PL, 2os, recenzja)
- Quoridor (ENG/PL, 2-4 os, recenzja)
Bardzo dobry poradnik dla początkujących graczy <3
Bardzo dziękujemy. Staraliśmy się :)
http://boardgamegeek.com/boardgame/92828/dixit-odyssey – dixit dostępny jest także w wersji do 12 osób
Super poradnik! Mała uwaga, dział „gry dwuosobowe” schował się w ramce z grami z kultury masowej :)
Dzięki, poprawione :)
OMG. Co tam robi „Magia i Miecz” w tym poradniku? Chcę ludziom podrzucić linka do tego poradnika, ale ta gra to jak Chińczyk i Monopoly. Nie powinna widnieć na portalu planszówkowym w 2016 roku.
Ajjj, radykalizm jakiś się szerzy wśród planszówkowiczów … co jest dziwne o tyle, że większość z „doświadczonych graczy” zaczynała od Chińczyka i Eurobiznesu ;). Bez klasyki jakoś trudno powiedzieć że się człowiek w życiu ograł. Jeśli komuś kto w życiu z planszówkami nie miał do czynienia rzuci się na pierwszy ogień Horror w Arkham czy Mage Knight w 9 przypadkach na 10 ucieknie z krzykiem, przytłoczony przez nadmiar wrażeń ;) . A taki Talisman to jednak legenda-matka (choć upieram się, że współczesna edycja pod względem graficznego klimatu buty może czyścić starej dobrej MiM od Sfery). Zresztą, „nie to fajne co fajne, tylko co się komu podoba” ;).
Denerwujące wypowiedzi osób, którym się wydaje, że mają rozrywkę dla wyższych sfer.
Mam dużo różnych gier, a wśród i które być zaaprobował, ale niedawno kupiłem też całego Talismana 4ed ze wszystkimi dostępnymi dodatkami – wszystko nówka, wydałem ok. 1500 zł. Nie żałuję wydanych pieniędzy, a te kilka osób które ze mną gra jest tą grą zafascynowane.
Czasami gdy się umawiamy na wspólne granie, a nie mamy tyle czasu na partyjkę Talismana, i zaznaczam, że dzisiaj nie będzie Talismana, to niektórzy są zawiedzeni (chociaż przy innych też się dobrze bawimy).
Gra ma służyć dobrej zabawie i umilić wspólnie spędzony czas, a nie do zastanawiania się czy gra jest żałosna lub prostacka. Co mnie to obchodzi, że polega na rzutach kostką i dużej losowości. Ważne, że towarzystwo ma świetną zabawę.
Ja początkującym polecam sprawdzić co ma w ofercie tailor games. Why? Bo mają tanie gry, nie trzeba od razu wydawać 150 czy 200 zł na grę. Mozna wydać z 40 zł i sprawdzić, czy nas to cieszy, zwłaszcza, ze gry mają naprawdę bardzo przyjemne. Ogólnie startować polecam własnie z czymś tańszym, chyba, że pieniądze nie grają roli, to zaczynajcie z grubej rury ;)
Osobiście wychowałem sie na klasycznej grze w chińczyka i do dzisiaj proponuję taką zabawę razem z dzieciakami. Nizła frajda nie tylko dla najmłodszych. Dziś nawet nie trzeba mieć planszówki, wystarczy i taka: https://pl.kizi-mizi.com/chinczyk
Jak na obecne czasy związane z koronawirusem to istny uzupełniacz czasowy. Więc szukał bym gier w tym klimacie.